Reclame-abonnement lijkt te werken voor Netflix: streamingdienst signaleert flinke groei

De strategie van Netflix om in steeds meer landen een speciaal reclame-abonnement aan te bieden, lijkt zijn vruchten af te werpen. Advertentiehoofd Amy Reinhard heeft van de week laten weten dat de 'reclameversie' van de streamingdienst wereldwijd nu zo'n 23 miljoen actieve gebruikers heeft. Zo'n twee maanden terug waren dat er nog 15 miljoen.
Twaalf landen
Het zogenoemde 'Basic with Ads'-abonnement werd in 2022 in twaalf landen geïntroduceerd, waaronder de Verenigde Staten. De strekking is dat je als gebruiker voor een lagere maandprijs vier of vijf reclameminuten per uur te verduren krijgt, en ook niet in alle gevallen de film of series kunt bekijken die met een duurder abonnement wel te streamen zijn. In Nederland is de reclameversie (nog) niet beschikbaar.

Flinke groei
In oktober 2023 stelde Netflix dat ongeveer 30 % van de nieuwe aanmeldingen in de landen waar het reclame-abonnement beschikbaar is uitgaat naar een 'Basic with ads'-abonnement. Waar de streamingdienst toen nog stelde dat het wereldwijd ongeveer 15 miljoen abonnees met zo'n abonnement heeft, zijn dat er volgens hoofd advertenties Amy Reinhard inmiddels dus zo'n 23 miljoen.
Relatief betrokken gebruikers
Reinhard is vooral blij met het feit dat gebruikers die een reclame-abonnement hebben het platform ook redelijk actief gebruiken. 85% van de bewuste gebruikers kijken minimaal twee uur per maand naar een film of serie. Reinhard nam het stokje van haar huidige functie in oktober over van haar voorganger, en stelt dat Netflix blijft zoeken naar 'betekenisvolle manieren' om het bedrijf verder te laten groeien. "We weten dat er nog veel werk aan de winkel is", besluit ze, "maar we werken nauw samen met onze advertentiepartners om te leren en te verbeteren".
Meer Netflix
Elke week het meest gelezen Netflix-nieuws in je inbox?Meld je aan voor de Netflix-nieuwsbrief!