Disney denkt nu al aan vervolg op 'Lilo & Stitch'

Lilo & Stitch (2025) draait in Nederland nog maar een dag in de bioscoop en nu al is er voor fans reden voor een feestje. De film is zo een succes dat er al aan een vervolg wordt gedacht, zo laat Alan Bergman, Disney Entertainment Co-Chairman, weten.
Cruise deed stunts, Stitch deed zaken
Terwijl Tom Cruise zich in Mission: Impossible – The Final Reckoning (2025) van kliffen stortte en aan vliegtuigen hing, hoeft Stitch slechts wat buitenaardse chaos te veroorzaken om de kassa's flink te laten rinkelen. Aanvankelijk werd Lilo & Stitch gepresenteerd als het gezinsvriendelijke alternatief voor Cruise' actiefilm tijdens Memorial Day-weekend, een lang vrij weekend in de VS waarop veel gezinnen de bioscoop bezoeken. Maar Stitch liet zich niet uit het veld slaan, volgens de verwachtingen opent de film met meer dan $150 miljoen in de VS en Canada, bijna het dubbele van de geschatte $80 miljoen voor Mission: Impossible. Ook buiten de Verenigde Staten wordt verwacht dat Stitch met gemak de toppositie zal pakken in de box offices.
Tweesplitsing
Lilo & Stitch werd gemaakt met een budget van zo'n $100 miljoen, wat betekent dat de makers inmiddels een zucht van verlichting kunnen slaken. Ook voor Disney is dit welkom nieuws na de tegenvallende cijfers van Snow White (2025).
Het voelt alsof het heel goed gaat werken en het is van het soort dat zich leent voor meer.
Niet alleen aan de film wordt goed verdiend, maar ook aan de merchandise. De totale opbrengst van aan de franchise gerelateerde producten, zoals knuffels, stickers en ander speelgoed, steeg van $200 miljoen in 2019 naar $2,6 miljard in 2024. Een vervolg op de live-action blijft risicovol voor Disney, want de verwachtingen zijn nu al torenhoog. Fans hebben genoeg ideeën om een hele filmreeks te vullen. Hopelijk weet Disney al die wensen in goede banen te leiden.
Lilo & Stitch draait nu in de bioscoop.