Recensie 'Police'

Wie ziet het verschil tussen een vluchteling en een terrorist?

Recensie 'Police'
24 november 2020 om 12:41

Police (2020) is een aangrijpende politiefilm met sociaal-realistische sfeer. In de film wordt geen schot gelost, in plaats daarvan staat de kwestie van medemenselijkheid centraal.

De Parijse politieagenten Virginie, Erik en Aristide krijgen de ongebruikelijke opdracht om Asomidin Tohirov, een asielzoeker uit Tadzjikistan, naar het vliegveld te rijden vanwaar het de bedoeling is dat hij terug naar zijn land van herkomst wordt gevlogen. Gaandeweg dringt het tot Virginie door dat dat wel eens zijn dood zou kunnen betekenen.

Drie perspectieven

Police is gebaseerd op de gelijknamige roman die in Frankrijk in 2016 goed werd ontvangen. De Franse regisseur Anne Fontaine (Les Innocentes, Coco Avant Chanel) bewerkte het script samen met Claire Barré.

Het verhaal wordt verteld vanuit de drie verschillende perspectieven van de politieagenten. Al snel blijkt dat zij alledrie te kampen hebben met hun eigen problemen. Zo hangt de relatie van Erik aan een zijden draadje, heeft Virginie als kersverse moeder chronisch slaapgebrek en worstelt ook Aristide met spoken uit het verleden. Ondertussen hebben Virginie en Aristide stiekem een affaire, waar beiden zwijgend de gevolgen van ondervinden.

Dat ook het zware politiewerk zijn sporen achterlaat, leert de kijker als Aristide aan Erik opbiecht dat hij na een dag werken eerst tot zestig telt en al zijn kleren uitdoet voordat hij zijn appartement binnengaat: "Zo laat ik alle problemen van die dag achter op de drempel." Waarop Erik hem laat weten dat hij de gewoonte heeft ontwikkeld om iedere ochtend een mooie onderbroek aan te doen: "Voor het geval ik het einde van de dag niet haal en op de autopsietafel eindig."

De spanning is tastbaar

Fontaine weet met haar scherpe gevoel voor essentie en effectieve mise-en-scène het actuele onderwerp van de vluchtelingenproblematiek op realistische wijze te verfilmen. Met de opmerking van Erik: "Wie ziet het verschil tussen een vluchteling en een terrorist?" komt Fontaine scherp uit de hoek. Daarnaast zijn de spanning, twijfels en pijn in de auto op weg naar het vliegveld bijna tastbaar. Toch zitten er ook haken en ogen aan het verhaal. Zo is het lichtelijk frustrerend dat als de politieagenten eenmaal besluiten de lijdende Tohirov te helpen, zoiets als een andere taal een onoverbrugbare hindernis blijkt.

De hoofdrollen zijn voor Virginie Efira (Le Grand Bain, Elle), Omar Sy (Demain tout Commence, Intouchables) en Grégory Gadebois (J'accuse). Sy is charismatisch, maar ook Efira en Gadebois weten te overtuigen. Net als Payman Maadi, de Iraans-Amerikaanse acteur, die zeer geloofwaardig is als Tadzjiekse vluchteling. Door de taalbarrière uit hij slechts enkele woorden in het Tadzjieks, maar zijn indringende blikken en lichaamstaal zijn zeer sterk en bijzonder overtuigend.

Police is vanaf 26 november in de bioscoop te zien. De film ging in wereldpremière tijdens de Berlinale 2020.

3 / 5
Beeld: Still 'Police' via Filmdepot