Recensie 'Jurassic World: Dominion'

Het einde van het Jurassic-tijdperk

Recensie 'Jurassic World: Dominion'

Zo'n 30 jaar na originele klassieker Jurassic Park (1993) van Steven Spielberg komt er nu ook een einde aan de tweede trilogie van de dino-saga. Na de originele film was het dino-speelgoed niet meer aan te slepen en kwam een hele nieuwe generatie in aanraking met de prehistorische monsters die ooit voor ons op deze planeet rondrenden. In 2015 kreeg de filmserie een doorstart met Jurassic World (2015). Nu komt met het derde deel uit deze serie een definitief einde aan het Jurassic-tijdperk.

Dino's en mensen naast elkaar

Na de gebeurtenissen op Isla Nublar in Jurassic World: Fallen Kingdom (2018)zijn de dino's in de mensenwereld terechtgekomen. Een nieuwe rangorde wordt bepaald in de natuur en niemand kijkt meer op als er ergens een stegosaurus langsloopt. Owen Grady (Chris Pratt) en Claire Dearing (Bryce Dallas Howard) leven afgelegen in de bossen om Maisie Lockwood (Isabella Sermon), de kleindochter van John Hammonds businesspartner Benjamin Lockwood, te beschermen. Als zij toch gekidnapt wordt, begint een race tegen de klok om haar van haar ontvoerders te bevrijden. Ondertussen is Ellie Sattler (Laura Dern) de kwade bedoelingen van Biosyn Corporation op het spoor en roept daarbij de hulp in van Alan Grant (Sam Neill) geholpen door Ian Malcolm (Jeff Goldblum).

Grady, Owen Grady

Als de film eenmaal op gang gekomen is na de kidnapping van Maisie, start misschien wel het leukste deel van de film. In spectaculaire actiescènes die niet onderdoen voor de gemiddelde Bond-film racen we door de straten van Valetta, Malta met de nodige dino's in de mix erbij. Als de verhaallijnen van Grady en Sattler samenkomen in het nieuwe dinopark van Biosyn, hebben we helaas het beste deel van de film gehad.

Te veel bij elkaar

In het park van Biosyn komt de film een beetje in de problemen. Bad guy Lewis Dodgson lijkt vooral op een evil Apple-baas Tim Cook. De nieuwe dino's, een zwemmende vogelraptor en een blinde dino met megaklauwen, zijn redelijk lachwekkend (maar uiteraard belangrijk voor speelgoed verkopen). Maar het grootste probleem is toch het verhaal. Waar de film met ruim 2,5 uur alle tijd heeft, lijkt er erg weinig tijd besteed aan het overkoepelende verhaal. Wat de film ontzettend goed doet zijn alle details en verwijzingen naar alle films in de serie en focus op afronding van zes films. Alleen daarbij is vergeten goed te kijken naar het algemene verhaal. En dat is jammer. Het verhaal van Sattler, Grant en Malcolm had ook afgewerkt kunnen worden door compleet onbekende karakters en het voelt nu alsof ze een beetje bij dit verhaal geknutseld worden. Het lijkt er op dat regisseur Colin Trevorrow in deze film net iets te veel kwijt wilde.

Jurassic World: Dominion (2022) is de afronding van een tijdperk. Nog één keer gaan we de dinowereld in en voor de oplettende kijker van alle zes delen worden alle lijntjes met elkaar verbonden. Helaas is het algemene verhaal van de film daarbij overgeslagen. Maar wat de film goed doet, is alle details uit de serie nog een keer bij elkaar brengen voor een goede afronding van een van de grootste filmfranchises die we kennen.

3 / 5

Jurassic World: Dominion is nu te zien in 69 bioscopen.

Trailer 'Jurassic World: Dominion'