Recensie 'Spiderhead'

Thor-acteur maakt een uitstapje als boosaardige wetenschapper

Recensie 'Spiderhead'

Heeft Netflix alles in huis om een verbluffende Original-film te maken? Helaas valt dat vaak tegen, hoewel er af en toe vermakelijke pogingen tussen zitten zoals Red Notice (2021) en The Adam Project (2022). Chris Hemsworth en Miles Teller nemen dit keer het voortouw in een nieuwe film van Only the Brave- en Top Gun: Maverick-regisseur Joseph Kosinski. Het budget lijkt helaas op te zijn gegaan aan Hemsworth en niet aan de schrijvers, want het verhaal laat te wensen over.

Steve (Chris Hemsworth) runt een gevangenis op een afgelegen eiland waar hij experimenten uitvoert op de gevangenen. De veroordeelden hebben zichzelf hiervoor opgegeven en krijgen in ruil daarvoor veel privileges, zoals het vrijuit rondlopen door de gevangenis, eten dat ze willen en interactie met elkaar zoals je die niet in een normale gevangenis hebt. Maar wat voor medicijnen worden er nou echt op hen geëxperimenteerd? Als gevangene Jeff ontdekt dat er iets niet helemaal in de haak is, staat de toekomst van Steve en zijn gevangenis op het spel…

Trage start

De film start langzaam en wil duidelijk eerst uitleggen waar we ons bevinden en hoe het er precies aan toegaat in deze speciale gevangenis. Pas na het eerste uur begint zich een interessante verhaallijn te ontwikkelen. Dat mag ook wel, want gezien de film zich de hele tijd in de gevangenis afspeelt, zijn er ook niet veel visuele prikkels. Tuurlijk, het eerste uur is nodig om ons kennis te laten maken met de personages etc., maar die onheilspellende spanning die we in de tweede helft krijgen, had Netflix ook al in de eerste helft kunnen laten doorsijpelen. Ondanks de tegenvallende start pakt de film goed uit in de laatste twintig minuten. Het tempo, de humor en de boeiendheid van het verhaal komen hier tot een hoogtepunt. Waarom kon dit niet eerder?

Gouden ster voor Jurnee Smollett

Van Hemsworth weten we al dat hij kan acteren. Toch mis je in Spiderhead zijn humor zoals we die van hem kennen als Thor in Thor: Ragnarok (2017). Er zijn zat momenten waar zijn personage Steve komisch uit de hoek had kunnen komen, waardoor er een nog sterker contrast had kunnen ontstaan met de bizarre experimenten. Wie in ieder geval een gouden ster verdient, zoals die ook terugkomen in de film, is Jurnee Smollett (die Lizzy speelt). Zij laat even zien hoe je moet acteren, zoals ze overigens ook al bewees in Lovecraft Country (2020).

Film met een identiteitscrisis

Al met al moet Netflix hun kijkers niet zo onderschatten, wat ze nu doen door de personages alles te laten uitleggen. Dat resulteert helaas in een trage start waardoor Spiderhead tegenvalt. Voor een actiefilm komt er maar weinig actie in voor, en voor een thriller is er bar weinig spanning te bekennen. Ook een sciencefictionfilm is een overschatte label voor Spiderhead, aangezien de wonderlijke medicijnen het enige sciencefiction-element zijn. Al met al zit je naar een traag – doch enigszins vermakelijk – verhaal te kijken over een man, Jeff (Miles Teller), die moet leren leven met zijn daden.

2.5 / 5

Spiderhead is nu te zien op:

Trailer 'Spiderhead'