'1899'-makers haalden inspiratie uit Europese vluchtelingencrisis voor hun Netflix-serie

Inspiratie kan vanuit alle hoeken komen, zo bewijzen de makers van 1899 (2022) maar weer. Jantje Friese en Baran bo Odar, het (tevens romantische) koppel dat eerder samen Dark (2017–2020) maakte, vertellen in een interview met The Hollywood Reporter hoe de Europese vluchtelingencrisis hun idee voor de nieuwe Netflix-serie voedde.
Begon allemaal met een foto
De Duitse Friese legt uit hoe zij en haar creatieve en romantische partner Odar het idee kregen voor 1899. Dit begon allemaal met een foto die zij vond, met daarop een bebloedde man in een wit shirt.
Eigenlijk is het idee en de vonk ervoor al jaren geleden ontstaan. Het was oorspronkelijk een foto die we vonden. We deden onderzoek voor iets heel anders, ik weet eigenlijk niet eens meer waar het onderzoek voor was. Maar we stuitten op een foto van een man in een wit shirt bedekt met bloed, met een hamer in zijn hand en een heel vreemde blik op zijn gezicht, staande bovenop wat leek op een oude boot.

Of het echt een boot was of niet, dat maakt de makers niet uit. Zij hebben ssamen een hele wereld om de man heen gefantaseerd. Friese en Odar bedachten zo dat de man een migrant zou kunnen zijn op een schip.
Het was een van die foto's waar je door wordt aangetrokken en waar je meteen vragen bij gaat stellen: Wat deed hij met die hamer? Waar komt hij vandaan? Waar gaat hij heen? Waar gaat dit over? Onmiddellijk had ik het idee dat dit een migrant op een schip zou kunnen zijn. Maar wat gebeurde er op dat schip? Dat was de grote vraag.
Europese vluchtelingencrisis als inspiratiebron
De maatschappelijke onrust die zich in diezelfde periode afspeelde in Europa, namelijk die van een enorme stroom vluchtelingen die zich richting het westen begaf, stuurde Friese en Odar vervolgens in een bepaalde richting. Friese vertelt verder hoe ze de maatschappelijke elementen in het verhaal verwerkte.
Tegelijkertijd speelde de vluchtelingencrisis in Europa [rond 2015/2016] en het was een zeer onstabiele fase. We waren eigenlijk echt bang voor wat er gaande was. Het voelde alsof het verenigde Europa langzaam uit elkaar viel, alsof elk land zijn eigen ding deed. Er borrelden veel rechtse ideeën op. Brexit gebeurde. Dit alles hebben we in ons verhaal verwerkt.

We dachten: We willen echt naar Europa kijken, het op een schip zetten, in een afgesloten ruimte, met veel oceaan rondom, waar je niet kunt ontsnappen, en een beetje experimenteren, bijna als een laboratoriumexperiment. Hoe gaan mensen om met situaties waarin ze niet dezelfde taal spreken? Wat gebeurt er als je al die verschillende culturele achtergronden in zo'n ruimte zet? Dat is wat het proces op gang bracht. Dan hebben we natuurlijk, net als in Dark, een groot filosofisch thema in het centrum van alles over perceptie en realiteit.
Ook een tweede seizoen op komst?
Of 1899 door mag met een tweede seizoen, is nu nog niet bekend. Wat Friese en Odar betreft gaan ze nog even door, maar eerst zal Netflix officieel groen licht moeten geven. Zodra de streamingdienst hier iets over loslaat, zullen wij hierover berichten.
Meer Netflix
Elke week het meest gelezen Netflix-nieuws in je inbox?Meld je aan voor de Netflix-nieuwsbrief!