Recensie 'Spoiler Alert'

Ontroerende dramedy doet wat het belooft

Recensie 'Spoiler Alert'

Spoiler Alert (2022) doet precies wat een romantische dramedy moet doen: het ontroert én maakt je aan het lachen. Een formulematige maar niet al te cliché-film van Michael Showalter (The Big Sick (2017)), die overtuigt met sterke dialogen en een aangrijpend verhaal. Gebaseerd op de autobiografische roman Spoiler Alert: The Hero Dies van Michael Ausiello.

Nerdy journalist meets knappe fotograaf

Spoiler Alert begint met het onvermijdelijke einde: twee geliefden in een ziekenhuisbed. De één aan de beademing, de ander in tranen. Dan springen we terug naar het begin van het verhaal, met als opener een grap over de immer populaire 00's televisieserie Gilmore Girls. De grap wordt gemaakt door Michael Ausiello (Jim Parsons). Michael is journalist, een beetje nerdy, en geobsedeerd met televisie. Wanneer hij door een collega wordt meegesleept naar een bar, ontmoet hij Kit Cowan (Ben Aldridge), een knappe fotograaf. Het liefdesverhaal gaat van start. Van ongemakkelijke maar gezellige eerste dates tot samenwonen, de chemie tussen de Michael en Kit is niet te ontkennen.

Voor het opbloeien van hun relatie wordt ruim de tijd genomen. Wanneer vervolgens een aantal sprongen in de tijd worden gemaakt, voelt dat helaas wat gehaast. Even wankelt het verhaal een beetje. Maar al snel dient de tragiek zich aan; Kit blijkt kanker te hebben. De twee hoofdrolspelers slepen je met hun sterke acteerwerk door de pijn. Er blijft ruimte voor lucht, ook in de meest tranentrekkende scènes. Vooral Ben Aldridge doet het goed in de tweede helft. Als je niet beter wist, zou je denken dat hij en niet Jim Parsons (Sheldon uit The Big Bang Theory (2007–2019)) de steracteur van de twee is.

Formulematig, maar niet oppervlakkig

Spoiler Alert volgt een formule die we kennen. Het is een tragisch en romantisch verhaal waarvan we de afloop kennen. Vaak genoeg zorgt zo'n formule voor een oppervlakkig verhaal, maar dat weet Spoiler Alert te vermijden. De personages zijn eigenzinnig maar niet karikaturaal, de dialogen scherp maar realistisch. Dat het scenario is geschreven door mensen die de wereld van Michael en Kit - twee witte, homoseksuele mannen in een grote Amerikaanse stad - begrijpen, is voelbaar; scenarioschrijvers zijn journalist en LGBT-activist Dan Savage en acteur en schrijver David Marshall Grant. Dat zit in de details, zoals de realistische dialogen en de intieme scènes die duidelijk zijn geschreven door ervaringsdeskundigen. Alles wijst erop dat de schrijvers onderlegd zijn in de wereld waarin de personages zich bewegen. Dat zorgt ervoor dat de film wegblijft van stereotypes, die in romcoms met homoseksuele personages nog al te vaak voorkomen.

Dit blijft een romantisch drama zoals je een romantisch drama verwacht. Niet te oppervlakkig, ook niet mega diepgaand, wel mega romantisch. Een film met een intens verdrietig einde, genoeg momenten waar je je adem bij inhoudt en ook genoeg momenten om even op adem te komen. Er zal ongetwijfeld gesnik klinken in de bioscoopzalen.

4 / 5
Spoiler Alert is vanaf 28 juni te zien op Pathé Thuis.

Trailer 'Spoiler Alert'