Netflix ziet aantal abonnees stijgen, gooit prijzen weer omhoog in meerdere landen

De maatregelen van Netflix om het delen van wachtwoorden tegen te gaan, lijken te werken. In het derde kwartaal van 2023 kreeg de streamingdienst er 8,76 miljoen abonnees bij. Toch besluit Netflix hun abonnementen weer iets duurder te maken in enkele landen.
Meer abonnees
Met die bijna 9 miljoen abonnees komt Netflix uit op zo'n 247 miljoen abonnees in totaal wereldwijd. In een brief aan de aandeelhouders wijdt Netflix de groei aan hun nieuwe reclame-abonnement, waarbij abonnees kiezen voor een extra goedkoop abonnement maar dan wel af en toe reclame krijgen te zien. In landen waar dit reclame-abonnement beschikbaar is - niet in Nederland - kiest 30% van de nieuwe abonnees voor dit extra goedkope abonnement.
Prijsverhoging
Doordat dit reclame-abonnement Netflix lijkt te helpen in het vergaren van abonnees, wil de streamingdienst dit nog extra stimuleren door de overige abonnementsvormen duurder te maken. In de VS verhoogt Netflix daarom de prijs van het basis- en premium-abonnement naar $11.99 en $22.99 per maand. Ook in Frankrijk en het VK gaan de prijzen omhoog. Nederland lijkt vooralsnog de dans te ontspringen omdat wij hier het reclame-abonnement nog niet hebben.
Stakingen
Tegenover de aandeelhouders benadrukt Netflix ook nog even dat de afgelopen maanden lastig waren vanwege de aanhoudende stakingen in Hollywood. Momenteel wordt er gezocht naar een overeenkomst voor de stakende acteurs.
De afgelopen zes maanden zijn uitdagend geweest voor onze industrie gezien de gecombineerde stakingen van schrijvers en acteurs in de VS. Terwijl we een overeenkomst hebben bereikt met de WGA (schrijvers), zijn de onderhandelingen met SAG-AFTRA (acteurs) nog gaande. We zijn vastbesloten om de resterende problemen zo snel mogelijk op te lossen, zodat iedereen weer aan het werk kan om films en tv-programma's te maken waar het publiek van houdt.
Meer Netflix
Elke week het meest gelezen Netflix-nieuws in je inbox?Meld je aan voor de Netflix-nieuwsbrief!