Recensie 'Allegiant'

Allegiant: wat het betekent om Divergent te zijn

Recensie 'Allegiant'
9 maart 2016 om 18:59

The Divergent Series is een typische young adults-serie. Het heeft niet het overweldigende succes van The Hunger Games, maar is zeker niet impopulair. Avontuur, liefde en humor: het is een compleet plaatje dat met iedere film een laagje dieper gaat. De visual effects zorgen er bovendien voor dat je je ogen uitkijkt en je verbaast over wat de huidige technologie voor prachtige beelden kan creëren.

'Beyond the wall'

In de film ontsnappen vijf jongeren aan de muur die Chicago omgeeft; de muur die, zo weten ze inmiddels, het gevaar niet buiten houdt, maar hen binnen. Eenmaal buiten komt hoofdpersoon Tris Prior, gespeeld door Shailene Woodley (The Fault in Our Stars), erachter wat het betekent om Divergent (Afwijkend) te zijn. Intussen gaat Four op onderzoek uit binnen The Bureau of Genetic Welfare en vraagt hij zich af of het reilen en zeilen achter de muur wel zo ethisch verantwoord is. Theo James (Underworld: Awakening) zet een overtuigend personage neer dat zowel bezig is met een innerlijke strijd, als een strijd om zijn geliefde en zijn thuis. Jeanine (Kate Winslet) werd aan het eind van Insurgent, het tweede deel in The Divergent Series, vermoord en de rol van bad guy verschoof tijdens Allegiant maar liefst twee keer: van Jeanine naar Evelyn (Naomi Watts) en van Evelyn naar David. David (Jeff Daniëls), directeur van The Bureau of Genetic Welfare, wint aanvankelijk het vertrouwen van Tris, maar laat zijn ware aard zien wanneer hij plannen smeedt om Chicago op zijn kop te zetten.

Krachtige verfilming

Net als Insurgent zou Allegiant een opzichzelfstaande film kunnen zijn. In het begin speelt zich de boodschap af die het einde van Insurgent afsloot. Regisseur Robert Schwentke (Flightplan) sluit af met een kleine cliffhanger, maar voor wie de serie niet kent (en niet ontzettend nieuwsgierig is), is de slotscène een verzadigend einde. Gedurende de film blijf je je verbazen over de visuele effecten die erin zitten: de uitgestrekte - weliswaar radioactieve, maar toch prachtige - landschappen en alle high tech die men gebruikt. De vormgeving van de wereld achter de muur, zo helder en licht en modern, geeft ons een realistisch toekomstbeeld. De acteurs zetten hun personages met overtuiging neer, maar meten zich niet aan de acteurs in hun ‘zuster-serie’ The Hunger Games. Beide series uit het young adult-genre hebben een vergelijkbaar verhaal: een betere wereld creëren, maar The Divergent Series is desondanks minder succesvol dan The Hunger Games. Dat heeft wellicht met een minder herkenbare cast te maken, maar komt ook doordat critici naar The Divergent Series refereren als ‘een tweede Hunger Games-serie’.

Maatschappelijke boodschap

Het ontbreken van een maatschappelijke boodschap is hetgeen de eerste twee films aan de oppervlakte hield. In de derde film wordt deze echter steeds duidelijker. Het verhaal draait niet langer om Beatrice Prior en Tobias Eaton, maar om alle inwoners van Chicago, met als onderliggende boodschap dat alle mensen als gelijken moeten worden behandeld. Zelfs als ze daarvoor ten strijde moeten trekken tegen de buitenwereld. Dat wordt dan ook de rode draad in het volgende en laatste deel van The Divergent Series: Ascendant (in 2017 in de bioscoop te zien).

4 / 5

Allegiant is nu te zien op:

Netflix Pathé Thuis (€ 2,99+)