Nieuwe Netflix-docu van Emmy-winnaar duikt in de wereld van verkooptrucs en branding

Een middagje shoppen kan heerlijk tijdverdrijf zijn, maar er zijn aardig wat merkhouders die dat ook gráág zo willen houden. De nieuw te verschijnen Netflix-documentaire Buy Now: The Shopping Conspiracy (2024) belooft te onthullen welke trucs verkopers uithalen om ervoor te zorgen dat hun merk hoe dan ook blijft renderen. Shopaholics zijn voortaan gewaarschuwd om nog wat scherper op hun tellen te passen…
Eindeloos kopen
Een snode winkelier heeft volgens Buy Now maar één doel: koste wat het kost de koopcyclus in stand houden. Of consumenten de aangeboden daadwerkelijk nodig hebben, maakt hem niet uit; als ze ze maar aanschaffen. De grote bedrijven die de winkels besturen houden er aardig wat trucs op na om hun doel te bereiken. Hoog tijd dus om geïnteresseerde kijkers op de hoogte te brengen:
Ervaren maker
Buy Now: The Shopping Conspiracy is een project van Nic Stacey, een ervaren televisiemaker die al werkte aan informatieve reeksen over de natuur, het heelal en de codetaal van Alan Turing. Bovendien droeg hij bij aan de serie The World According to Jeff Goldblum (2019–2022), die al tweemaal voor een Emmy werd genomineerd. Voor How We Got To Now (een reeks over beroemde creatieve geesten) won hij het beeldje ook al eens.
Vergelijkbare titels
Het is niet de eerste keer dat Netflix het gordijn opentrekt als het over een schimmige, maar bepalende sector van de maatschappij gaat: Poisoned: The Dirty Truth About Your Food (2023) kende een vergelijkbare insteek, maar dan over de industrie die verantwoordelijk is voor ons voedsel. Ook The Bleeding Edge (2018) (over de handel in medische hulpmiddelen) wil kijkers graag waarschuwen.
Ben je geïntrigeerd geraakt door de trailer en de belofte van de makers? Je kunt Buy Now: The Shopping Conspiracy vanaf 20 november op Netflix streamen.
Meer Netflix
Elke week het meest gelezen Netflix-nieuws in je inbox?Meld je aan voor de Netflix-nieuwsbrief!