Regisseur van nieuwe bioscoopfilm excuseert zich voor Hollywoodobsessie: 'Begon bij mij'

Vanaf vandaag kun je in de bioscoop terecht voor Megalopolis (2024), een bombastisch toekomstdrama waarin een uitvinder zich na een grote ramp belast met de heropbouw van een alternatief New York. De ervaren regisseur van de film, Francis Ford Coppola, heeft een interview rond de release aangegrepen om zich te excuseren voor een hedendaagse rage waar hij zichzelf verantwoordelijk voor acht.
Vernieuwer tegen wil en dank
In de jaren '70 zette Coppola zichzelf als filmauteur op de kaart door te tekenen voor het misdaadepos The Godfather (1972) en de geplaagde productie Apocalypse Now (1979). Na het verschijnen van eerstgenoemde titel deed de regisseur iets wat in die tijd nog niet al te gebruikelijk was: hij ging vrij direct aan de slag met een vervolgfilm.

Coca Cola
The Godfather: Part II wordt door veel critici en liefhebbers nog altijd aangehaald als een van de beste vervolgfilms aller tijden, maar als Coppola terugkijkt vraagt hij zich toch af of hij nog eens op deze manier te werk zou gaan. De maker stelt zichzelf er namelijk mede verantwoordelijk voor dat Hollywood zo'n obsessie met vervolgfilms heeft ontwikkeld:
Ze zeiden toen: 'Je hebt Coca Cola gefabriceerd. Waarom zou je daar niet mee doorgaan?' (…) Ik ben dus de klootzak die films is begonnen te nummeren. Daar schaam ik me voor, en ik wil me excuseren

Tweeluiken
De tweede Godfather-film won zes Oscars en kan op Rotten Tomatoes rekenen op een recensiegemiddelde van 96 procent. Dit bioscoopjaar was een van de grootste titels een sequel, en ook de huidige krakers Gladiator II (2024) en Wicked (2024) vormen een (in één geval nog te voltooien) tweeluik.
Megalopolis, met in de hoofdrollen Adam Driver en Nathalie Emmanuel (uit Game of Thrones (2011–2019)), is vanaf vandaag te zien. Neem voor de vertoningstijden een kijkje op de filmpagina.