Recensie 'Inheritance'
Zo vader, zo dochter in enerverende spionagefilm

Heb je als dochter net weer contact met je vader; blijkt hij een spion te zijn. En een gewetenloze ook. Het overkomt Maya (Phoebe Dynevor) als ze net een klein jaar haar zieke moeder verzorgt heeft tot aan haar dood. Om te ontsnappen aan de omgeving en om haar vader beter te leren kennen, gaat ze in op zijn uitnodiging mee te gaan naar Egypte voor zijn werk in onroerend goed. Al in het vliegtuig krijgt ze aanwijzingen dat haar vader geheimen heeft, maar de alarmbellen gaan nog niet meteen af. Pas 's avonds, als de twee in een restaurant zitten en haar vader een telefoontje krijgt en niet meer terugkomt, gaan die alarmbellen alsnog af. Ze moet halsoverkop het restaurant verlaten om uit handen van…. ja, van wie eigenlijk, te blijven. Het is een groot mysterie. Een vriend van haar vader ontfermt zich over Maya maar al snel trekt ze haar eigen plan.
Dochter trekt eigen plan
Die vader is Sam (Rhys Ifans) en hij vertelt zijn dochter dat ze alleen maar een pakketje in India moet ophalen. Haar oudere zus Jess (Kersti Bryan) vertelt haar dat ze onmiddellijk het eerste vliegtuig terug naar de States moet pakken. Maar ja, dan heb je geen film en dus vertrekt Maya naar India. En later ook nog naar Zuid-Korea. Maar voordat we zover zijn, blijkt Maya toch wat vaardigheden van haar vader te hebben geërfd en dus onderhandelt ze, vlucht en vecht ze en is ze zowel de opdrachtgevers van haar vader als de Interpol-agenten steeds een stap voor.
Gefilmd met iPhone
Regisseur Neil Burger - die het script samen schreef met Olen Steinhauer - die je kan kennen van films als The Illusionist (2006), Limitless (2011), Divergent (2014) en vrij recent The Marsh King's Daughter (2023), schotelt ons een spannende en actievolle film voor, die volledig met een iPhone geschoten is door cameraman Jackson Hunt. Door het gebruik ervan is hij erg mobiel en dat zie je terug in bijvoorbeeld een spectaculaire motor-achtervolging door de straten van Delhi. Het laat de mogelijkheden van de hedendaagse camera's zien. Door het gebruik doet de cameravoering wel denken aan het vroegere werk van regisseur Paul Greengrass. Het is een veelgebruikte cameravoering die tegenwoordig veel minder gebruikt wordt. Voor de één voegt het hyperrealistische beeld iets toe en de ander wordt er doodnerveus van. In de meeste scènes in deze film is het wel op zijn plaats en wordt het vakkundig ingezet. De film is overigens volledig op locatie geschoten en dat zie je terug.
Niets nieuws onder de zon
Inheritance (2025) schotelt ons niets nieuws onder de zon voor. Daarbij hebben we het vaker, beter en spannender gezien. Mede door het acteerwerk van Dynevor, die bekend is van de serie Bridgerton (2020– ) en de recente film Fair Play (2023), en Ifans blijft de film toch boeien. De titel komt terug in het einde van de film. Aardig gevonden, maar of het geloofwaardig is? Je hoeft er niet per se voor naar de bios maar de film zal het later ongetwijfeld nog aardig gaan doen op één of andere streamingdienst.