Recensie 'The Woman in the Window'

Wat is er gebeurd met buurvrouw Jane?

Recensie 'The Woman in the Window'
16 mei 2021 om 16:48

Kinderpsychologe dr. Anna Fox (Amy Adams) ziet vanuit haar raam hoe haar nieuwe overbuurvrouw, Jane Russell (Julianne Moore), wordt neergestoken en belt het alarmnummer. Als de detective zich even later meldt samen met de man (Gary Oldman) van de buurvrouw in kwestie en beweert dat alles in orde is, neemt het verhaal een vreemde wending.

Hoewel Anna getrouwd is met Ed en ze samen een dochtertje hebben, woont zij alleen. De drie hebben dagelijks telefonisch contact, maar omdat Anna lijdt aan agorafobie (pleinvrees) lukt het haar beslist niet haar appartement uit te komen. De medicatie die zij hiervoor slikt, spoelt zij graag weg met alcohol om haar pijn en depressie te onderdrukken.

Na een spontaan kennismakingsbezoek van de zoon van de overburen, Ethan (Fred Hechinger) die vriendelijk maar emotioneel overkomt, krijgt Anna toch het gevoel dat er iets niet pluis is in huize Russell. Op een avond ziet ze het helemaal misgaan bij de overburen, reden voor haar om de politie in te schakelen, maar is het verhaal van iemand die onder invloed is van alcohol en medicatie voor de politie geloofwaardig genoeg om tot actie over te gaan?

Regisseur Joe Wright (Pride & Prejudice (2005), Darkest Hour (2017)) heeft geen gemakkelijke ervaring achter de rug met het maken van The Woman in the Window (2021). Oorspronkelijk zou de film in 2019 verschijnen, maar er was onvrede over het resultaat en Wright besloot delen opnieuw te filmen. Het scenario is gebaseerd op het debuutboek en de bestseller van A.J. Finn, ook met de titel The Woman in the Window. Officieel is dit geen remake van Rear Window (1954) en toch zullen de echte Hitchcock-fans zeker aspecten van dat scenario herkennen in dit verhaal.

Thriller

De film maakt een veelbelovende start en trekt je gauw mee in de spanning. We krijgen ruim de tijd om in detail kennis te maken met het hoofdpersonage, maar als het einde nadert, lijkt het alsof de makers in tijdnood zijn geraakt. De scènes worden melodramatisch, rommelig en gehaast en geven de kijker geen tijd om te reflecteren over de tot slot komende gebeurtenissen.

De sfeer van de film is somber en eenzaam, een perfecte weerspiegeling van de gemoedstoestand van de hoofdpersoon. We zien Anna vaak in donkere beeldvullende shots of juist vanuit long shots waarin we haar alleen in haar enorme huis zien, beide accentueren het feit dat zij geen deel uitmaakt van de externe wereld. Door een trauma is haar leven tot stilstand gekomen en ze probeert dit te compenseren door te kijken naar het leven van haar buren; het perfecte gezin, daar aan de overkant waar de lichten wel fel branden.

Geen ramp, wel teleurstellend

The Woman in the Window heeft een absolute topcast. Amy Adams stelt ook hier beslist niet teleur. Jennifer Jason Leigh, Oldman en Moore hebben opvallend kleine rollen, maar vooral Moore zet een ijzersterke prestatie neer waarvan we graag meer hadden willen zien. Met een groots regisseur, een bestseller scenario en een vooraanstaande cast heeft deze productie op papier alles om te slagen. Het is voornamelijk de slotfase van de film die het welslagen in de weg lijkt te staan. Daarmee is The Woman in the Window het perfecte voorbeeld van hoe een film met de beste ingrediënten nog geen garantie voor succes hoeft te zijn.

3 / 5
The Woman in the Window (2021)
5.7