Recensie 'Mortal Kombat'

Een met actie gevulde verfilming zonder al te veel diepgang

Recensie 'Mortal Kombat'
18 mei 2021 om 14:38

In Mortal Kombat (2021), de nieuwste verfilming van de gelijknamige videogame, moet opnieuw een groep uitverkoren strijders meedingen in een dodelijk gevechtstoernooi om de aarde te beschermen. Helaas voor de fans van het klassieke spel stelt het verhaal teleur en blijkt diepgang geen speerpunt te zijn geweest van regisseur Simon McQuoid. Gelukkig zijn de gevechten wel de moeite waard.

Wie is Cole Young?

Lewis Tan kruipt in Mortal Kombat in de huid van Cole Young, een vader die zijn geld verdient als MMA-vechter. Al zijn hele leven draagt hij een vlek in de vorm van een draak op zijn lichaam, waar hij geen idee van heeft waar het voor dient. Hij en zijn dochter zijn ervan overtuigd dat het een moedervlek is, tot een andere vechter, Jax (Mehcad Brooks), hem benadert en uitlegt hoe het teken betekent dat hij, net als de majoor zelf, is uitgekozen om de aarde te beschermen. Cole gaat op aanwijzing van Jax op zoek naar Sonya Blade (Jessica McNamee), die hem op haar beurt brengt naar Lord Raiden (Tadanobu Asano), beschermer van de Earthrealm.

Hoewel Cole als hoofdpersoon wordt gepresenteerd, krijgen we als kijker nauwelijks iets mee van zijn gedachtegang en motieven. Na het zien van de film is het nog steeds niet echt duidelijk wie Cole Young nou eigenlijk is. Zijn relatie met zijn gezin is te onderontwikkeld voor de kijker om sympathie te voelen richting de situatie. Evenmin krijgen we te zien wat de overige personages beweegt om mee te reizen naar de tempel waar ze strijden met Liu Kang (Ludi Lin) en Kung Lao (Max Huang). Huurling Kano (Josh Lawson), die een drakenteken bemachtigde door een echte uitverkorene te vermoorden, is daarnaast puur aanwezig voor de komische noot, wat overigens is gelukt.

De gevechten staan centraal

Maar goed, wie kijkt dan ook een gevechtsfilm voor de diepgang? Gelukkig weet Mortal Kombat een aantal epische gevechten te vertonen, met een heleboel verwijzingen naar het originele spel. Vooral de manier waarop verschillende deelnemers aan de gevechten aan hun einde komen, zijn origineel en soms zelf hilarisch. De gevechten maken daarom veel goed − dat kan ook bijna niet anders bij een film waar het verhaal om de gevechten heen is geschreven, in plaats van andersom.

Helaas blijft het epische gevecht waar de film naar toewerkt uit. Net wanneer je als kijker lekker in het verhaal zit, haalt de aftiteling je uit het sprookje. De actiefilm is bovenal een opzet naar een tweede deel en eindigt zó abrupt, dat het flashbacks geeft naar The Hobbit: The Desolation of Smaug (2013). Het meest frustrerende is nog wel dat, als het verhaal dan toch wordt uitgespreid over meerdere films, er alsnog geen tijd wordt genomen voor de ontwikkeling van de personages.

Teleurstellend

Mortal Kombat weet helaas niet te verrassen en stelt bovenal teleur. Voor fans van actiescènes of voor fans van de originele game is het wellicht de moeite waard, maar als opzichzelfstaande film heeft het te veel hooi op de vork genomen en weet het de kijker niet goed mee te nemen in het verhaal.

2 / 5

Mortal Kombat is nu te zien op:

Pathé Thuis (€ 5,99+) Ziggo (€ 5,99+)