Recensie 'Land'

Portret over persoonlijke veerkracht blijft niet overeind

Recensie 'Land'
21 juni 2021 om 18:33

Hoe ga je om met verlies dat zo pijnlijk is dat het je hele leven opslokt? De ene persoon glijdt weg in een depressie, de ander vlucht in destructief gedrag. Edee Holzer (Robin Wright) pakt het anders aan. Ze vertrekt naar een afgelegen blokhut in de wildernis. Land (2021) is een film over het leven en jezelf overleven. Maar overleven doe je zelden alleen. Compassie en empathie van anderen zijn noodzakelijk.

In de blokhut is er geen elektriciteit en stromend water. Edee's overlevingspakket bestaat uit blikjes met eten, boeken en kleding. Ze laat haar gehuurde auto ophalen zodat ze geen eigen vervoer meer heeft. Wat ze wel heeft, is een kistje dat ze angstvallig verborgen houdt. Je hoeft geen Sherlock Holmes te zijn om te weten dat het hier gaat om dierbare spullen. Misschien is een kluizenaarsleven voor Edee juist een manier om haar verdriet te verwerken…

Wright is de protagonist in deze rolprent. De andere hoofdrol wordt vertolkt door het Amerikaanse Shoshone National Park met een oppervlakte van bijna 2.500.000 hectare. Cinematograaf Bobby Bukowski heeft Shoshone werkelijk prachtig gefilmd. Het immense landschap is ideaal voor adembenemende panoramashots en vogelperspectieven. Dit samen met de extreme close up shots van Edee, geven haar emotionele gemoedstoestand nog beter weer: hoe alleen ze is midden in de natuur, hoe alleen ze is in het leven.

Verbonden door stilte

De eerste 45 minuten is er bijna geen dialoog. Door de chronologische manier van filmen waarbij gefocust wordt op praktische zaken zoals water halen, vis vangen, het dak repareren en een moestuin aanleggen, dacht deze recensent even te kijken naar een denkbeeldige instructiefilm getiteld "Hoe overleef ik in de wildernis?". Handig om deze overlevingskennis te hebben, maar het was al duidelijk dat Edee alleen leeft in de woestenij.

Maar dan wordt het winter. Honger en intens verdriet maken Edee oververmoeid en ondervoed, alsof het leven langzaam uit haar wegglijdt en ze één wordt met de natuur. Ze valt bewusteloos op de grond in haar blokhut. Ze komt bij door de hulp van Miguel Borrás (Demián Bichir), een zingende jachtopzichter. Miguel is een scherpe observator, een man van weinig woorden die geen vragen stelt. Er ontstaat een vriendschap tussen Edee en Miguel en natuurlijk heeft ook hij een geheim. Op zijn suggestie dat mensen allerlei redenen hebben om zich bewust van de mensenwereld te verwijderen, antwoordt Edee dat ze zo min mogelijk contact wil met mensen.

Van levensmoe naar levenskracht

Lange tijd blijft de vraag wat er zich precies heeft afgespeeld in het leven van Edee. Met één zin worden we hier van op de hoogte gebracht en deze korte mededeling past bij een leven waar woorden niet meer zo van belang zijn. Een evenwichtigere aanloop maakt de verhaallijn echter geloofwaardiger.
Land is het regiedebuut van Robin Wright (House of Cards (2013–2018)) en moet het hebben van de mooie en ruwe landschapsplaatjes. Dat deze een metafoor zijn voor Edee's leven is geen bijzondere constatering. Edee is een vrouw die worstelt met een enorm verlies en heeft zich teruggetrokken uit het land van de levenden om te kunnen overleven. De weg terug naar het land van de levenden en de uiteindelijke acceptatie van wat er is gebeurd, is sober en afstandelijk weergegeven, waardoor empathie bij de kijker jammer genoeg uitblijft.

2.5 / 5

Land is nu te zien op:

Pathé Thuis (€ 4,99+)
Beeld: Still 'Land' via Filmdepot

  Volg ons op Google Nieuws

Deel dit artikel

Meer over:

Bioscoop Films RecensiesLand (2021)

Lees ook:

Meer recensies

Trailer 'Land'

Reacties


Meer recensies


Nog meer recensies