Recensie 'Rick & Morty' seizoen 5

Hilarischer en meer meta dan ooit

Recensie 'Rick & Morty' seizoen 5
15 september 2021 om 13:00

Deze zomer verscheen het vijfde seizoen van de cartoon-hit Rick and Morty (2013– ). Hoewel het lastig is een complete serie met tien losse afleveringen te recenseren, kan er wel gezegd worden dat dit nieuwe seizoen veel van het goede van Rick and Morty blijft bieden. Het is wederom hilarisch en het drijft de spot met zichzelf, met popcultuur en, inmiddels steeds meer, met de fans. Typisch Rick and Morty dus.

Popcultuur

De kracht van Rick and Morty heeft altijd gelegen in het commentaar op de popcultuur waaruit het zijn eigen inspiratie ook haalt. Ook in dit seizoen wordt sciencefiction, fantasy en het idee van het verhaal zelf in de zeik genomen. De tweede aflevering, getiteld "Mortyplicity", verwijst naar films als Blade Runner (1982) en stelt de vraag wat een echt iemand is en wat een robot is. Het antwoord van Rick and Morty is als vanouds dat het eigenlijk niet uitmaakt. In deze aflevering zien we verschillende versies van de familie Sanchez elkaar uitmoorden en als kijker weet je ook niet wie de echte familie is. En dat maakt ook niet echt uit. In de vierde aflevering, getiteld "Rickdependence Spray", wordt onder andere de zeik genomen met films als Predator (1987) en Suicide Squad (2016). Deze films staan bekend om de coole commando's / krijgers, wat soms wat over the top voelt. In de aflevering gaan Rick en Morty ook met commando's op pad, maar worden ze op een hilarische manier belachelijk gemaakt. Al deze referenties werken naar mijn mening zo goed omdat de fans deze tropes zelf ook goed kennen.

Knip de rode draad maar door

De afleveringen van Rick and Morty zijn eigenlijk altijd op zichzelf staande avonturen. Er is wel een rode draad, namelijk het verhaal van Evil Morty, de achtergrond van Rick, en de Citadel of Ricks. Fans willen al jaren meer afleveringen die deze verhaallijnen uitdiepen, want soms gaat er een seizoen voorbij zonder dat de rode draad wordt gevolgd. In de laatste aflevering, getiteld "Rickmurai Jack", krijgen fans eindelijk waar ze al een lange tijd op wachten, namelijk de rode draad. Maar het zou Rick and Morty niet zijn als de makers ergens niet de zeik mee nemen, in dit geval met de fans. De aflevering begint met een opzichzelfstaand avontuur, maar in het midden van het verhaal wordt dat compleet losgelaten en gaan Rick en Morty, met enige tegenzin, naar de Citadel of Ricks. Dit voelt alsof de makers iets dachten als: "oh ja, we moesten dat nog een keer doen," en het is perfect. Na een onthulling waar fans inmiddels al jaren naar uitkijken zegt Rick tegen Morty, maar eigenlijk meer tegen de fans: "Yes, now everyone can shut up about it." Dat zegt genoeg, en het is typisch Rick and Morty.

Nog vijftig te gaan

In 2018 werd bekend dat de makers van Rick and Morty, Justin Roiland en Dan Harmon, een contract met Adult Swim tekenden waarin ze hebben afgesproken de komende jaren zeventig afleveringen te maken. Nu dit seizoen voorbij is, zijn er nog vijftig over. En als de kwaliteit zo goed blijft als seizoen vijf, dan gaan we een aantal mooie jaren tegemoet.

4.5 / 5

Rick and Morty is nu te zien op:

Netflix (5 seizoenen)