Recensie 'I Care a Lot'

Immoreel verhaal zal vele kijkers een zorg zijn

Recensie 'I Care a Lot'
21 september 2021 om 15:03

We maken kennis met Marla Grayson (Rosamund Pike), een door de rechter aangestelde voogd met maar één persoonlijk doel: zoveel mogelijk geld graaien van de ouderen die zij onder haar professionele hoede heeft. Dit is de kern van I Care a Lot (2020). Een nieuw potentieel slachtoffer voor Marla wordt aangedragen door zorgmanager Sam (Damian Young), die er zelf ook een aardige illegale boterham aan verdiend. Jennifer Peterson (Dianne Wiest) is een oudere vrouw die met valse medische rapportages gedwongen wordt ondergebracht in Sams zorgcentrum. Maar Jennifer is niet voor één gat te vangen.

Roman Lanyov (Peter Dinklage), Jennifers zoon en maffiabaas, is op zijn zachtst gezegd niet blij met zijn moeders gedwongen opname die geïnitieerd is door Marla. Roman en Marla spelen een kat-en-muisspel en zoals het een ongeschreven wet in de filmscenario's betaamd, wordt om de haverklap gewisseld van kat en muis positie. De confrontaties tussen deze meedogenloze personages worden steeds gewelddadiger en voor de kijker steeds saaier. De verhaallijn dat de vijanden zakenpartners worden, zie je al van verre aankomen.

Hoewel het acteerwerk aardig is en de cinematografie uitstekend, lijkt er jammer genoeg minder aandacht besteed te zijn aan het uitwerken van de personages. Marla gaat over lijken en ziet zichzelf als onoverwinbaar. Ze paradeert voor het overgrote deel van de film rond in strakke mantelpakjes, een even strak kapsel en een elektrische sigaret in haar hand; alsof de filmmaker wil benadrukken dat ook een vrouw een psychopaat kan zijn. Je voelt geen sympathie voor deze protagonist. Dat hoeft ook niet, maar dan is een film van bijna twee uur lang, erg lang.

Dubbele agenda's

Ook Roman is niet bepaald sympathiek, bedreigen is zijn tweede natuur. Dit personage is echter wel onbedoeld hilarisch: gehuld in een felgekleurd trainingspak inspecteert hij zijn moeders geldkluis. In het bankgebouw bedekt hij voor de camera zijn gezicht met zijn hand. Of een man van 132 cm niet opvalt…

Eenmaal in het verzorgingshuis wordt Jennifer steeds zwakker en afhankelijker. Of is dat schijn? Haar venijnige opmerkingen en sluwe oogopslag laten een glimp zien van een diabolisch karakter, een vrouw met een intrigerend verleden waar je meer van wil weten. Zeker als blijkt dat 'Jennifer' een gestolen identiteit is. Helaas wordt deze verhaallijn niet uitgewerkt, terwijl dit de film de nodige diepgang had kunnen geven.

Bedenkelijk niveau

Enkele opvallende details: als je een man met een taser bewerkt, houd je dan geen rekening met de camera's in de ondergrondse parkeergarage? En waarom gebruikt Marla wel een pruik en bril als camouflage maar geen handschoenen om vingerafdrukken te voorkomen? Tot slot: als je iemand op een vrijwel verlaten autoweg 's nachts achtervolgt, is de afstand van circa 100 meter dan niet wat kort?

Om geboeid te blijven had de centrale verhaallijn toch echt meer uitgewerkt moeten worden. Het eerste uur is prima: met veel satire wordt een zorgsysteem voor kwetsbare ouderen in beeld gebracht waar financieel gewin de overhand heeft. Managers, verplegend personeel, beveiligers en artsen spelen met dollartekens in de ogen allemaal onder één hoedje. Ook het rechtssysteem blijkt weinig kritisch en Marla kan zonder problemen haar corrupte zaken voortzetten. Het tweede uur van I Care a Lot is een aaneenschakeling van incoherente keuzes waardoor het niveau afdaalt naar een alledaagse misdaadfilm en dit niveau kan deze recensent gestolen worden.

2.5 / 5

I Care a Lot is nu te zien in 6 bioscopen.

Beeld: Still 'I Care a Lot' via Filmdepot