Recensie 'No Time to Die'

Do we have all the time in the world?

Recensie 'No Time to Die'

Bij zijn aantreden als de nieuwe James Bond werd hij belachelijk gemaakt. Een blonde Bond, dat kon toch niet? Daniel Craig zou het als Bond nooit gaan maken. Inmiddels aangekomen bij zijn vijfde en laatste James Bond-film weten we wel beter: Daniel Craig heeft het wereldberoemde spionage karakter op geheel eigen wijze naar een hoger niveau getild. En misschien was hij wel de beste Bond tot nu toe.

In Spectre (2015) kwamen alle verhaallijnen van de vier Bond-films met Daniel Craig samen. Toch was aan het eind van deze film duidelijk dat we nog niet helemaal klaar waren. In No Time to Die (2021) denkt James Bond na alles wat is voorgevallen eindelijk te kunnen gaan genieten van een definitief pensioen in het tropische Jamaica. Als de CIA opduikt in de vorm van zijn oude vriend Felix Leiter (Jeffrey Wright), weet hij echter dat hij dit kan vergeten.

No Time to Die doet precies wat je van een Bond-film verwacht: de mooiste locaties worden prachtig in beeld gebracht, spetterende actiescènes worden met de nieuwste technieken nog indrukwekkender (bij een explosie krijg je het idee er zelf naast te staan), de welbekende humor en oneliners en interessante tegenspelers. Toch draait alles om Craig. In zijn misschien wel meest emotievolle vertolking van de wereldberoemde spion neemt hij op een zeer waardige manier afscheid van zijn rol.

Uiteraard missen nieuwkomers Ana de Armas en Lashana Lynch een hoop spotlight naast iemand als Bond, maar ze komen prima mee in al het geweld. Hoewel de naam van bad guy Lyutsifer Safin (Rami Malek) doet vermoeden dat we met de duivel zelf te maken hebben, komt dit karakter toch niet zo goed naar voren als gehoopt. Dit ligt zeker niet aan de acteerprestatie van Malek, maar meer aan het script waarin veel zaken moeten worden afgerond. Safin maakt daardoor eigenlijk de meeste indruk bij zijn entree. Het zou ook kunnen dat dit komt omdat het eerste deel van de film in volle vaart genieten is, gevolgd door een tweede deel waarin verhaallijnen richting een afronding werken die begrijpelijk genoeg niet perfect is.

Doordat we in alle 25 Bond-films gewend zijn geraakt aan het bekende geluid in de films zou je bijna vergeten dat zwaargewicht Hans Zimmer is ingezet voor de soundtrack van No Time to Die. Op een mooie manier weeft de grootmeester bekende geluiden uit eerdere films en nieuwe muziek in elkaar. Ook de titelsong van Billie Eilish die we al een tijdje kenden, past hier zeer goed bij.

No Time to Die staat zoals verwacht vooral in het teken van de afronding van 15 jaar Daniel Craig als James Bond. En Craig neemt op indrukwekkende wijze afscheid van de rol van Bond in de langste film in de serie tot op heden. Hij heeft James Bond op een bijzondere nieuwe rauwe manier weten neer te zetten voor een nieuwe én oude generatie. En hoewel men het zelden eens is over de kwestie was hij misschien, heel misschien wel de allerbeste. De jacht op de nieuwe Bond kan weer losbarsten, maar voor nu: Goodbye mister Bond!

4.5 / 5

No Time to Die is nu te zien in 94 bioscopen.

Beeld: Still 'No Time to Die' via Filmdepot / MGM / Danjaq LLC