Recensie 'Dopesick'

Meeslepende miniserie over de grootste drugsepidemie in de VS

Recensie 'Dopesick'

Michael Keaton laat zijn Batman-cape even liggen voor de rol van een drugsverslaafde dokter in Dopesick (2021). De waargebeurde miniserie op Disney+ geeft weer hoe de grootste drugsepidemie in de Amerikaanse geschiedenis tot stand kwam en wie hier nou echt verantwoordelijk voor waren. Het resultaat is een meeslepende serie die geboeid blijft van begin tot eind.

Het medicijnenbedrijf Purdue Pharma heeft een nieuwe pijnstiller ontwikkeld: OxyContin. Hun doel is om hier de populairste pijnstiller ooit van te maken, maar hoe doe je dat? Ten eerste moet je iedereen overtuigen dat het medicijn niet verslavend is. Maar is dat wel zo? In een andere tijdlijn zien we hoe volhardende aanklagers het miljardenbedrijf aanvechten door het kwaad dat hun leugens in de Amerikaanse maatschappij heeft aangericht. Kunnen rijke mensen wel berecht worden in de VS? En hoe gaat het nu met iedereen die verslaafd is geraakt aan de zogenaamd-niet-verslavende-drug OxyContin?

Veel tijdlijnen

De dramaserie neemt je aan de hand van verschillende tijdlijnen mee langs de opkomst van OxyContin en de langdurige gevolgen van de pijnstiller. Er is enige concentratie vereist om bij te houden in welk jaar je je nu bevindt als kijker en waar we nu staan in het verhaal. In het begin zorgt dit voor een ietwat rommelig overkomen, maar richting het einde raak je hier als kijker gelukkig meer aan gewend. De tijdlijnen zijn dan wat meer naar elkaar toegekomen.

Keaton is koning

Als íets je meesleurt in dit duizelingwekkende en waargebeurde verhaal, dan is dat Michael Keaton wel. Naast de zeer prima optredens van Will Poulter, Kaitlyn Dever, Rosario Dawson, Mare Winningham en Peter Sarsgaard, laat Keaton op indrukwekkende wijze zien waar hij toe in staat is. Je zou bijna geloven dat de acteur ooit zelf een drugsverslaafde is geweest.

Dopesick is gemaakt door acteur en regisseur Danny Strong, die eerder Empire (2015–2020) maakte, tevens te zien op Disney+. De Emmy-winnende seriemaker maakt met Dopesick in 2022 – geheel terecht – kans op de Golden Globe voor beste miniserie. Ook Keaton en Kaitlyn Dever ontvingen een Golden Globe-nominatie voor hun optreden.

Geen opbeurend verhaal

De miniserie met Keaton is een echte aanrader voor iedereen die is geïnteresseerd in waargebeurde (Amerikaanse) verhalen en die graag ziet hoe een groot bedrijf – dat denkt onschendbaar te zijn – op de hielen wordt gezeten door rechtvaardigheid. De gevolgen van OxyContin zorgen echter wel voor flink veel serieuze en zelfs deprimerende momenten in de serie, waardoor Dopesick niet op je kijklijst thuishoort als je iets opbeurends zoekt. Ook het einde is niet geheel bevredigend, hoewel de serie je wel achterlaat met stof tot nadenken. In zijn geheel dus absoluut een aanrader!

4 / 5

Dopesick is nu te zien op:

Disney+ (1 seizoen)