Netflix verliest abonnees voor het eerst in 10 jaar tijd, meer verliezen verwacht

Netflix heeft in het eerste kwartaal van 2022 voor het eerst in 10 jaar abonnees verloren. Zo'n 200.000 kijkers namen in die periode afscheid van de streamingdienst. In een verklaring liet het bedrijf weten dat ze de komende maanden nog meer klanten verwachten te verliezen.
Update: Netflix meldt nu dat ze reclame gaan introduceren.
In januari meldde Netflix dat het 221,84 miljoen abonnees had aan het einde van 2021. Tussen 1 januari en 31 maart, een periode waarin onder andere het nieuwe seizoen van Bridgerton (2020– ) en The Adam Project (2022) verschenen, daalde dat aantal tot 221,64 miljoen abonnees.
Het is voor de eerste keer dat Netflix abonnees heeft verloren tijdens een kwartaal in 10 jaar. In het aantal afgezwaaide abonnees telt Netflix hun vertrek van de Russische afzetmarkt niet mee. In Rusland is de streamingdienst sinds de oorlog in Oekraïne niet meer beschikbaar.
In eerdere voorspellingen liet Netflix juist weten dat ze op flinke groei rekenden. De streamingdienst verwachtte zo'n 2,5 miljoen betalende gebruikers toe te kunnen voegen aan hun ledenbestand, en op Wall Street voorspelden ze zelfs 2,8 miljoen. Dat was al wel wat minder dan in de jaren ervoor: in 2021 groeide Netflix in het eerste kwartaal met bijna 4 miljoen gebruikers.
Op een tegenvaller had de streamer dus al wel gerekend, maar dat ze echt abonnees zouden verliezen is wel een onaangename verrassing. Netflix noemt de toegenomen concurrentie en het feit dat mensen hun account delen met meerdere mensen, als mogelijke oorzaken van het verlies.
Meer Netflix
Elke week het meest gelezen Netflix-nieuws in je inbox?Meld je aan voor de Netflix-nieuwsbrief!