Nog veel onduidelijk over aankomend reclame-abonnement op Netflix

Nog veel onduidelijk over aankomend reclame-abonnement op Netflix

Na jaren hun poot stijf te houden wat betreft het weghouden van reclames, is Netflix nu toch overstag. De streamingdienst kondigde eerder deze maand aan reclame te gaan introduceren in de vorm van een goedkoper abonnement. Het nieuws doet veel stof opwaaien, maar nog altijd is er veel onduidelijk: blijven de huidige abonnementsprijzen gelijk? Wanneer wordt deze reclame toegevoegd? Hieronder zetten we alles wat we weten op een rijtje.

Waarom voegt Netflix reclame toe?

CEO Reed Hastings laat in een interview weten dat ze hun strategie moeten aanpassen en dat de huidige abonnementsvormen op de schop gaan. Het lijkt erop dat de streamingdienst nu deze kant op wordt geduwd door de vele opkomende concurrenten. Nu HBO Max in Nederland beschikbaar is, moet Netflix er een tandje bij zetten om tegen zulke lage prijs (in vergelijking met hun ruime aanbod) op te kunnen. Ook dalen voor het eerst in tien jaar de abonnementscijfers van Netflix. In het eerste kwartaal van dit jaar verloor de streamingdienst al ruim 200.000 abonnees. Het gevolg is een drastische keuze.

Reclame op Netflix: hoe ziet dat eruit?

Met het nieuws over reclame op de streamingdienst, zijn gebruikers vooral bang dat hun favoriete series constant onderbroken zullen worden door reclameblokken. Deze angst is logisch, maar niet helemaal gegrond omdat nog helemaal niet duidelijk is hoe de reclame vorm zal krijgen. Dit kan variëren tot een paar reclames tijdens een film of serie, tot reclame vooraf of op het startscherm.

Daarnaast is het belangrijk om te realiseren dat het gaat om een goedkoper abonnement, waarbij je dus minder betaalt dan de huidige prijs maar daarentegen wel reclame krijgt te zien. Blijf je bij je huidige abonnement, dan krijg je dus helemaal geen reclame te zien. Over de prijs van dit goedkopere abonnement is nog niets bekend, maar dit zal in ieder geval een stuk goedkoper zijn dan de huidige abonnementen. Het goedkopere abonnement lijkt dus vooral een goed alternatief voor mensen die financieel minder breed zitten en reclame daarom voor lief nemen.

Duurt waarschijnlijk nog even voordat reclame intrede maakt op Netflix

Het nieuws over reclame op Netflix is vooral onduidelijk omdat de streamingdienst nog geen indicatie geeft over wanneer ze deze reclame-stap zullen zetten. Wel weten we dat dit niet van de ene op de andere dag gaat. "Het uitzoeken van een advertentiestrategie kan maanden duren," zo laat Netflix-baas Reed Hastings weten.

Vooral het zoeken naar de juiste adverteerders wordt nog een hele klus. Hoe weten bedrijven of ze een advertentie willen plaatsen op Netflix als de streamingdienst geen concrete kijkcijfers bekendmaakt? Gaan ze dat binnenkort wel doen? Verwacht wordt dat een goedkoper abonnement met reclame pas in 2023 of zelfs 2024 wordt gelanceerd, mede ook doordat Hastings de reclame-plannen aankondigde in een meeting over die twee jaar. We zullen hoe dan ook dus nog even geduld moeten hebben voordat Netflix met concrete details komt over het goedkopere abonnement met reclame.

Beeld: Via depositphotos

Reacties

Deel dit artikel

Meer over:

Video on demand Netflix

Meer Netflix

Meer Netflix

🔥 Meest gelezen

Meer populaire artikelen

Reacties


Meer film- en serienieuws

Nog meer nieuws