Hunts Odyssee

Recensie Mission: Impossible - Fallout

om 11:04

Nadat in 1996 het eerste deel in de Mission: Impossible-franchise met Tom Cruise verscheen zijn we nu in 2018 alweer aan het zesde deel in deze serie toe. Toch is het makkelijk om deze film weg te zetten als weer de zoveelste film in het genre. Zou het kunnen dat deze film wellicht net even dat beetje meer aan de serie biedt?

Mission: Impossible - Fallout

Nadat een missie van Ethan Hunt (Cruise) en zijn team niet helemaal verloopt als gepland moet hij samen met Luther (Ving Rhames) en Benji (Simon Pegg) aan de slag om de gevolgen hiervan alsnog proberen recht te zetten. CIA-directeur Sloane (Angela Bassett) stuurt, omdat ze het geheel toch niet vertrouwt, agent Walker (Henry Cavill) met hen mee. Wat volgt is een reis door Parijs, Londen en Kashmir om de wereld wederom van de ondergang te redden, waarbij oude en nieuwe vijanden voor problemen zorgen.

Oude bekenden en nieuwe gezichten

Wat Fallout erg goed weet te doen is oude bekenden en nieuwe gezichten om te smeden tot een nieuw geheel. Naast Pegg, Rhames en Alec Baldwin zien we ook de karakters Ilsa (Michelle Monaghan), Julia (Rebecca Ferguson) en bad guy Lane (Sean Harris) terug. De toevoeging van agent Walker (Cavill) en de White Widow (Vanessa Kirby) aan de groep werkt daarnaast bijzonder goed. Het acteerwerk van Cavill en de anderen zorgt voor een frisse nieuwe dynamiek. Cruise, die zoals altijd een groot deel van de stunts graag zelf wil doen, heeft het ook dit keer weer voor elkaar gekregen om nieuwe stunts te vinden die vele acteurs maar wat graag aan een stuntman over zouden laten.

De Odyssee

Ook het verhaal zit dit keer erg goed in elkaar. Diverse elementen uit eerdere films in de serie komen samen in dit deel en dat zorgt voor een erg sterke verhaallijn. In het begin van de film zien we het boek De Odyssee van Homerus liggen en dit verhaal lijkt de leidraad te zijn voor de problemen die Hunt ditmaal voor zijn kiezen krijgt.

Bijrol

Wat daarnaast opvalt is dat regisseur Christopher McQuarrie (Mission: Impossible - Rogue Nation) dit keer kiest voor prachtige shots van de actiescènes waarbij de steden Parijs en Londen en de streek Kashmir (in werkelijkheid gefilmd in Nieuw-Zeeland) bijna een bijrol in de scènes krijgen. In 3D worden deze shots alleen maar nog beter weergegeven. Naast spectaculair zijn de shots dus ook een lust voor het oog. Voeg daar nog de mooie donkere volle soundtrack van Lorne Balfe aan toe en het plaatje is compleet.

We kunnen concluderen dat de franchise sinds het eerste deel in 1996 niet is blijven stilstaan en na het derde deel een duidelijke stijgende lijn laat zien. Mission: Impossible - Fallout laat zien dat deze franchise anno 2018 nog steeds het volste bestaansrecht heeft. Fallout is een van de betere actiefilms van het moment en de beste film in de Mission: Impossible-franchise tot nu toe. Het verhaal klopt, de shots zijn mooi, de soundtrack vult goed aan en dat het met de actie goed zou zitten is geen verrassing.

4 / 5