Recensie Glass

The broken ones

Renée Vermeeren
om 08:21

Na Unbreakable (2000) en Split (2016) komt regisseur M. Night Shyamalan nu met het slotstuk van de trilogie. In deze derde film worden de verhalen van de hoofdpersonages samengevoegd, en zo volgen er bijzondere situaties tussen de drie mannen met bovennatuurlijke eigenschappen. Maar wie of wat heeft hen samengebracht? En hebben de mannen eigenlijk wel echt bovennatuurlijke krachten?

Glass

David Dunn (Bruce Willis), de man die niet kapot te krijgen is, heeft een team gevormd samen met zijn zoon Joseph (Spencer Treat Clark) om lokale misdadigers aan te pakken. Als in het nieuws komt dat er wederom tienermeisjes zijn ontvoerd, starten ze een onderzoek. Nadat David de meiden weet te bevrijden komt hij in een gevecht terecht met ‘the beast’ – het moordende karakter in Kevin (James McAvoy) – en worden ze samen opgepakt en naar een psychiatrische instelling gebracht. In deze instelling wordt Mr. Glass, of Elijah Price (Samual L. Jackson), ook vastgehouden. Dokter Ellie Staple (Sarah Paulson) probeert de mannen alledrie met therapie te overtuigen dat hun superkrachten logisch te verklaren zijn, en dat ze geen echte superhelden zijn. Maar lukt het de dokter om hen te overtuigen?

Een bijzondere trilogie

Glass is het vervolg op de eerdere films van Shyamalan, en de film bouwt dan ook voort op de verhaallijnen uit deze beide films. Op vele gebieden is deze derde film niet erg vernieuwend vergeleken met de vorige films. In Unbreakable leerden we de krachten en zwaktes kennen van David en Elijah, en in Split maakten we kennis met de vele personen die in het hoofd van Kevin leven. Ook ‘the beast’ kregen we al in Split te zien. Er worden enkel nog wat meer persoonlijkheden van Kevin laten zien, en we leren de hoofdpersonages beter kennen. Maar die shockfactor en de nieuwsgierigheid naar de krachten van de personages die de eerste twee films krachtig maakten heeft deze film niet.

Hoge verwachtingen

Deze film moet het hebben van de spanningen en de onduidelijkheid die het creëert. De eerste driekwart van de in totaal 129 minuten heerst er onduidelijk over wie de ‘good guys’ en wie nou de slechte zijn, en is er een opbouw naar iets waar de kijker pas in het laatste deel achter komt. Het grootste deel voelt daardoor enigszins langdradig. En na deze lange opbouw verwacht je dan ook dat het einde dit helemaal goedmaakt, dat de opbouw echt naar iets weerzinwekkends leidt. Maar helaas, door deze hoge verwachtingen stelde het einde ietwat teleur. De verwachte ‘plottwist’ die ook in Unbreakable het einde domineerde was van vergelijkbaar kaliber.

Nét niet helemaal

Regisseur Shyamalan is zelf ook in deze derde film aanwezig in een scène, net als in de vorige films. Dit keer gaf hij zichzelf beduidend meer tekst. Shyamalan heeft een prima film neergezet, met in het bijzonder de intrigerende POV-shots die ervoor zorgen dat de kijker zich gelijkstelt aan de bovenmenselijke figuren. Echter, Shyamalan had wat gedurfder mogen zijn met bepaalde scènes die horrorachtig lijken maar niet daadwerkelijk eng zijn. In zijn geheel is Glass een prima film waar je als kijker helemaal in wordt getrokken, daarom is het des te jammer dat er aan de verwachtingen van de kijker niet wordt voldaan. Desalniettemin is het een vermakelijke film.

3 / 5

Trailer Glass