Recensie Woman

Wat het betekent om vrouw te zijn

Dionne Mokkenstorm
om 11:06

Sinds 1911 wordt jaarlijks op 8 maart Internationale Vrouwendag gevierd: een dag die staat voor gelijkheid en vrijheid. Want hoewel er in de afgelopen eeuw op wettelijk en sociaal vlak veel veranderd is, brengt het vrouw-zijn nog steeds moeilijkheden met zich mee. De documentairefilm Woman laat zien wat het betekent om vrouw te zijn, en verwerkt daarin zowel de strijd als de schoonheid.

Woman

Voor Woman, geregisseerd door Yann Arthus-Bertrand en co-regisseur Anastasia Mikova, namen tweeduizend vrouwen plaats voor de camera om te vertellen wat vrouw-zijn voor hen betekent. Zij komen uit meer dan vijftig landen en zijn van verschillende generaties, maar zijn met elkaar verbonden door universele thema's als liefde, seksualiteit, educatie en bezit. Hun verschillende culturen en omgevingen maken echter dat zij deze thema’s associëren met verschillende ervaringen en herinneringen. Hierdoor komen ook specifieke onderwerpen zoals uithuwelijking, vrouwenbesnijdenis, zuuraanvallen en mensenhandel aan bod. Zo wordt in Woman een veelomvattend beeld geschetst van hoe het is om vrouw te zijn in verschillende delen van de wereld. Sommige vrouwen maken je aan het lachen; zij stralen geluk uit, vertellen een herkenbaar verhaal of hebben een humoristische inborst. Andere vrouwen raken je met een persoonlijke ervaring of herinnering die ze met je delen. Het kijken van Woman zal je hoe dan ook mee laten leven met al deze vertellers, en een sterk gevoel van solidariteit oproepen.

Fotografisch gefilmd

Liefde voor de natuur is wat ecoloog Yann Arthus-Bertrand in de jaren 70 bewoog om ook fotografie tot zijn professie te maken. Zijn oog voor kleur en compositie, dat gedurende zijn loopbaan zorgde voor talloze prachtige natuurfoto's, verheft de film Woman tot een waar kunstwerk. De verhalen worden afgewisseld met schilderachtige beelden, die geluidloos de omgeving en kracht van vrouwen van over de hele wereld tonen. De setting waarin de vrouwen hun verhaal doen is daarentegen neutraal. We zien hen voor een zwarte achtergrond, geportretteerd vanaf de schouders, en we worden onthouden van hun naam, afkomst en beroep. Zo worden vooroordelen zoveel mogelijk onderschept, en zelfs de conventie van schoonheid tot op zekere hoogte doorbroken. Je kent iemand niet tot je luistert naar zijn of haar verhaal – het is die waarheid waar Woman op gestoeld is.

Het belang van 'Woman'

Net als in Human (de voorganger van Woman) uit 2015 staan liefde en begrip voor de mensen om ons heen centraal. "We moeten leren samenwerken als we de puinhoop die we op de planeet hebben veroorzaakt willen overleven", stelt Arthus-Bertrand in een interview. Woman draagt bij aan dit ideaal. We voelen mee met de vrouwen die ons hun persoonlijke ervaringen toevertrouwen. Sommigen deelden hun verhaal zelfs voor het eerst voor de camera, simpelweg omdat er eerder niemand was om naar hen te luisteren. Woman geeft vrouwen een stem. Het is belangrijk dat die stem gehoord wordt, want we kunnen veel leren door te luisteren naar de mensen om ons heen. Dus open je oren, en bovenal: open je hart voor deze documentaire. Het is een film die je hoe dan ook zal verrijken.

5 / 5

Trailer Woman