Recensie 'Ambulance'

Dollemansrit dwars door L.A.

Recensie 'Ambulance'

De naam van regisseur Michael Bay staat synoniem voor actie en spektakel: films waarin het verhaal en de karakters ondergeschikt zijn aan de actie en die weinig subtiel zijn. Is dat een probleem? Ja en nee. Ja, als je graag naast de actie ook een goed verhaal en fijne dialogen wil en nee, als je genoegen neemt met non-stop actie en spektakel.

Non-stop actie

Ambulance (2022) lijkt in zijn soort nog het meest op Bay's laatste film 6 Underground (2019) die hij voor Netflix maakte. In Ambulance draait het om 'broers' Danny (Jake Gyllenhaal) en Will (Yahya Abduul-Mateen II). Wills vrouw Amy (Moses Ingram) heeft kanker en moet een peperdure operatie ondergaan. Bij toeval belt zijn broer Danny, terwijl zijn vrouw hem nog waarschuwt niet met hem in zee te gaan. Wat dan nog lijkt op een snelle klus om zijn vrouw te redden, loopt gaandeweg gigantisch uit de klauwen. Danny heeft de grootste bankoverval aller tijden in Los Angeles op poten gezet en samen met een stel zware jongens; met klinkende namen als Mel Gibson en met een hippie op Birkenstocks moet het gaan lukken. Will is in één klap van zijn geldzorgen af en kan zijn vrouw laten opereren.

Maar alles loopt anders dan gepland en het binnenlaten van een politieagent in het bankgebouw, die een van de medewerksters mee op een date wil vragen, blijkt een grote fout. Een speciaal politieteam SIS neemt de bankovervallers op de korrel en als de politieagent per ongeluk wordt neergeschoten, is er nog maar één uitweg: de arriverende ambulance kapen en de inzittenden gijzelen. Dat is de verpleegkundige Cam (Eiza González) die Zach (Jackson White), de zwaargewonde politieagent moet verzorgen. Dat gaat gepaard met een vuurgevecht dat zijn weerga niet kent en je al snel doet denken aan Heat.

Van komedie naar actie

Bay laat niets onverlet om de actie zo flitsend mogelijk in beeld te brengen en stort zijn camera's van bruggen en gebouwen, focust dan weer vanuit het ene perspectief naar het andere. De vele dronebeelden doen de rest. Met een vaart, supersnelle montage en een pompende score wordt je als vanzelf ook gegijzeld in het verhaal; alsof je onderdeel bent van het geheel. Naast de actie is er af en toe ook ruimte voor wat zwarte humor of een droge opmerking. Dat is niet geheel toevallig want de film is gebaseerd op de Deense low-budget film Ambulancen (2005). Deze droge komedie zet Bay helemaal naar zijn hand en hij maakt er een action-packed film van met een speelduur van maar liefst 2 uur en 16 minuten.

Bij films van Bay en bij het gros van actiefilms moet je niet moeilijk doen over geloofwaardigheid. Of over subtiliteit. Bay weet zowaar aan het begin en aan het eind van de film nog wat sentiment toe te voegen en zijn karakters een doel of missie mee te geven. Bay levert een energieke actiefilm af, die niet altijd even subtiel of geloofwaardig is en die best een half uur korter had gemogen, maar je hebt na afloop wel een hoge hartslag en klotsende oksels.

3.5 / 5

Ambulance is nu te zien op:

Pathé Thuis Ziggo (huurfilm) SkyShowtime