Netflix geeft steeds minder uit aan content

Netflix geeft steeds minder uit aan content

Het moet gezegd worden, Netflix geeft nog steeds een fortuin uit aan content, maar toch wordt het steeds minder. Ten opzichte van 2021 heeft de streamingdienst flink de hand op de knip gehouden. De dagen van uit de hand gelopen uitgaven zijn duidelijk achter de rug.

De meest intense fase is voorbij

Netflix gaf in 2022 $16,84 miljard uit aan content, dat is 4,9% minder dan in 2021, toen er $17,70 miljard werd geïnvesteerd in films en series. Daarnaast heeft de streamingdienst ook licenties te betalen voor content die niet door het bedrijf zelf is geproduceerd. Ook daarin werd bezuinigd. Waar Netflix in 2021 nog $23,16 miljard uitgaf aan licenties, is dat in 2022 gedaald met 5,7% naar $21,83 miljard.

Nu Netflix een rem heeft gezet op de groeiende uitgaven, gecombineerd met andere kostenbesparingen, waaronder de vele ontslagen en uiteraard het groeiende aantal abonnees, gaat het financieel steeds beter.

Nu we een decennium bezig zijn met Originals en we hier succesvol in zijn geweest, zijn we de meest kasintensieve fase van de opbouw voorbij. Als gevolg daarvan zijn we ervan overtuigd dat we nu een duurzame en positieve kasstroom zullen genereren.

Woordvoerder Netflix

Uitgaven zijn verzevenvoudigd

Ook in 2020 daalden de uitgaven van de streamingdienst. De pandemie zorgde ervoor dat producties over de hele wereld moesten worden stopgezet. Toch is het bedrijf enorm gegroeid. De uitgaven zijn bijna verzevenvoudigd ten opzichte van 2012, toen er $2,5 miljard werd uitgegeven aan films- en series.

Netflix onthulde dat het laatste kwartaal van 2022 alle verwachtingen overtrof. Wednesday (2022– ) groeide uit tot de op twee na populairste serie tot nu toe, Harry & Meghan (2022) werd de op één na populairste docuserie, de Noorse fantasiefilm Troll (2022) de meest populaire niet-Engelse film en ook Glass Onion: A Knives Out Mystery (2022) schreef geschiedenis door de op drie na meest bekeken film van de streamingdienst te worden. Het succes en de uitgaven de bevallen de streamingdienst, zij hopen de trend voorlopig dan ook voort te zetten.

We blijven onze kosten met toenemende discipline beheren. In 2022 is de kostengroei afgenomen, in 2023 zullen we dat doorzetten.

Spencer Neumann, Netflix
Beeld: Still 'Wednesday' via Netflix/Vlad Cioplea
Tekst: Bron

Reacties

Deel dit artikel

Meer over:

Video on demand Netflix

Meer Netflix

Meer Netflix

🔥 Meest gelezen

Meer populaire artikelen

Reacties


Meer film- en serienieuws

Nog meer nieuws