Recensie 'Where the Crawdads Sing'

Verkeerde keuzes draaien deze film de nek om

Recensie 'Where the Crawdads Sing'

Het boek Where the Crawdads Sing (2022) van Delia Owens uit 2018, in Nederland vertaald als Daar waar de rivierkreeften zingen, was een ongekende bestseller en het mag daarom geen verrassing heten dat er een verfilming kwam. De vraag rijst dan al snel: is de film net zo goed als het boek?

Moerasmeisje

Catherine 'Kya' Clark (Daisy Edgar-Jones) wordt als jong meisje in de steek gelaten door haar familie en blijft alleen achter met haar drankzuchtige vader. Ze wonen in het gevaarlijke moerasgebied in North Carolina in de Verenigde Staten. Voor de buitenstaanders staat ze bekend als 'het moerasmeisje' en ze raakt al snel geïsoleerd van de bestaande wereld. Toch komt ze in contact met twee jongens. Ze ontmoet eerst Tate (Taylor John Smith) en later Chase (Harris Dickinson). Die laatste wordt dood aangetroffen in het woongebied van Kya en al snel wijzen alle vingers naar haar. De gepensioneerde advocaat Tom (David Strathairn), die het meisje al van jongs af aan kent, neemt de verdediging op zich.

Het verhaal wordt verteld door middel van flashbacks en wisselt tussen heden en verleden. Een groot deel van de film speelt zich ook in de rechtbank af. Als Tom Kya voor het eerst bezoekt, doet ze haar verhaal en gaan we terug in de tijd. Die opbouw werkt goed, al wordt er wel veel tijd besteed aan de twee romances die Kya beleeft. De wisselingen tussen heden, verleden en de rechtbank voelen soms een beetje geforceerd aan. Wat ook opvalt is dat Kya een wel heel mooie verschijning is - iets wat je niet zou verwachten bij een meisje dat opgroeit in de ruige natuur en de gevaarlijke moerasgebieden waarin ze woont. Ook de twee jongens zien eruit alsof ze zo uit de eerste de beste reclame zijn gewandeld. Het oogt allemaal net iets te esthetisch en te mooi om geloofwaardig te zijn. En waarom iedereen Kya meteen verdenkt zonder noemenswaardig bewijs, is op zijn minst vreemd.

Ondanks alle moeite

Deze recensent moet bekennen dat hij het boek niet gelezen heeft, dus over de vraag of de film beter is dan het boek, kan hij geen zinnig woord zeggen. Dat het boek zeer waarschijnlijk veel gedetailleerder, bloemrijker, kunstzinniger en wellicht geloofwaardiger is, is wel aan te nemen. Regisseur Olivia Newman doet haar best, het probleem ligt waarschijnlijk bij het script van Lucy Alibar, die nergens de kern van het boek weet over te brengen. Actrice en producent Reese Witherspoon heeft zich hard gemaakt om het boek verfilmd te krijgen. Het heeft er toch alle schijn van dat, ondanks alle moeite, tijd en geld die erin gestopt zijn, de film niet tot zijn recht komt.

Is Where the Crawdads Sing dan meteen een heel slechte film? Nee, dat ook weer niet. De film kijkt voor de twee uur die hij duurt best lekker weg en de rechtbankscènes doen ons denken aan een van de vele John Grisham-verhalen. De film mag dan een prima cast hebben, maar je moet je alleen afvragen of iedereen wel even goed gecast is. Is Edgar-Jones wel op haar plek in deze film? Had een andere actrice deze rol niet veel beter weten over te brengen? Of had de enscenering misschien anders gemoeten, om het geheel wat meer authenticiteit en geloofwaardigheid mee te geven? Hoe dan ook, de film verdient een krappe twee en halve ster.

2.5 / 5

Where the Crawdads Sing is nu te zien op:

Pathé Thuis Netflix Ziggo (huurfilm)