Abonnees zeggen in grote getale Netflix op door extra kosten bij delen account

Nu Netflix is gestart met het versturen van mails om abonnees te laten weten dat ze 3,99 euro extra zullen betalen voor elke extra gebruiker buiten hun huishouden, is er een grote kentering te zien: abonnees zeggen massaal hun Netflix-account op. "Ik ga niet nóg meer betalen aan die geldwolven…" klinkt het.
Abonnees zijn er klaar mee
Alleen al in de VS steeg de zoekterm "cancel Netflix account" met 382% sinds het invoeren van de maatregelen op de streamingdienst. Ook zoekopdrachten als "cancel Netflix" en "delete Netflix" stegen de pan uit. Nederlandse abonnees lijken met hetzelfde enthousiasme van hun account af te willen. Op Twitter melden gebruikers massaal dat ze hun Netflix-abonnement opzeggen.
Account vanaf nu alleen delen binnen je huishouden
Zodra de hoofdgebruiker van een account een mail ontvangt, zal je je eigen huishouden moeten instellen en betaal je per maand 3,99 euro extra voor elke extra gebruiker buiten je huishouden. Gebruikers binnen je huishouden zijn volgens Netflix mensen die op hetzelfde adres wonen. Dit kan de streamingdienst namelijk zien aan de hand van het IP-adres. Een gebruiker op een ander woonadres heeft tevens een ander IP-adres en zal dus voor extra kosten zorgen voor de hoofd-abonnee. Een uitwondende zoon of dochter, ondanks dat hij of zij onderdeel is van je gezin, behoort dus niet tot jouw huishouden en wordt door Netflix gezien als extra gebruiker.
Netflix kijken op vakantie?
Netflix benadrukt dat het wel mogelijk blijft om onderweg of in een vakantiehuis op eigen apparaten en 'met het eigen huishouden' te kijken, zonder dat daar een meerprijs tegenoverstaat. Hoe je buitenshuis kunt blijven kijken zonder extra kosten, lees je hier.
Meer Netflix
Elke week het meest gelezen Netflix-nieuws in je inbox?Meld je aan voor de Netflix-nieuwsbrief!