Veel vrouwelijke winnaars bij Independent Spirit Awards 2020

Bij de Oscars en de Golden Globes zijn er dit jaar weinig vrouwelijke kandidaten om mee te dingen voor de prijzen, maar bij de Independent Spirit Awards was dit gisteren wel een ander verhaal. Bij het evenement werden de volgende grote prijzen overhandigd aan vrouwen: 'Best Feature' aan Lulu Wang's The Farewell (2019), 'Best First Feature' aan Olivia Wilde's Booksmart (2019) en 'Best Documentary' aan Julia Reichert's American Factory (2019).
"We zijn zoveel cooler dan andere awardshows. Het is overdag, we zijn op het strand, en we erkennen vrouwelijke regisseurs", grapte Independent Spirit Awards-gastheer Aubrey Plaza in haar openingstoespraak.
The Farewell is de tweede film in de Chinese taal die de Spirit Awards wint sinds Crouching Tiger, Hidden Dragon (2000).
Wang's overwinning voor The Farewell is pas de tweede keer dat een vrouwelijke soloregisseur de Best Feature-prijs heeft gewonnen, sinds 2003, toen Sofia Coppola won met Lost in Translation (2003), en Valerie Faris een overwinning in die categorie deelde met co-regisseur Jonathan Dayton voor Little Miss Sunshine (2006) in 2006. Zhao Shuzhen won ook een prijs voor The Farewell, voor haar bijrol in de film als grootmoeder. Wang zei tijdens haar toespraak dat er veel goede vrouwelijke filmmakers zijn, maar ze gewoon de kansen nodig hebben.
Ik moet alleen zeggen dat we vrouwen niet hoeven aan te moedigen, er zijn veel vrouwen die films maken en die films willen maken, en die op filmschool zitten. Dus het aanmoedigen van geweldige filmprogramma's is geweldig, maar wat vrouwen echt nodig hebben is de opdracht. Geef ze gewoon de verdomde opdracht, geef ze het geld, want helaas gaan we in Amerika geen levenslange carrière hebben met door de overheid gefinancierde films, dus geef de vrouwen gewoon de opdracht.
Regisseur van Booksmart Olivia Wilde (zie foto bovenaan artikel) werd backstage gevraagd naar de positie van vrouwen op het gebied van regie dit seizoen. Ze antwoordde:
Dit jaar is zo geweldig geweest voor vrouwelijke regisseurs en ik ben zo trots om deel uit te maken van deze beweging. Er zijn zo veel van ons, en velen van ons zijn hier vanavond. Er zijn zoveel vrouwen die klaar zijn om hun verhalen te vertellen.
Netflix en Participant's American Factory wonnen de prijs voor de beste documentaire. De documentaire, die zich afspeelt in het postindustriële Ohio, volgt een Chinese miljardair die een fabriek opent in een verlaten fabriek van General Motors en tweeduizend Amerikanen inhuurt. De eerste dagen van hoop en optimisme maken plaats voor tegenslagen als hightech China in conflict komt met de arbeidersklasse in Amerika. "Onze film probeert de vraag te stellen: Is dit de manier waarop we de wereld willen? Nee, dat is het niet!" zei regisseur Julia Reichert die vandaag dus ook één van de drie vrouwen was die een van de grote prijzen bij het evenement in ontvangst nam.