'Barbenheimer'-succes draagt bij aan negatief bioscooprecord van nieuwe 'Mission: Impossible'-film

'Barbenheimer'-succes draagt bij aan negatief bioscooprecord van nieuwe 'Mission: Impossible'-film

Het daverende bioscoopsucces van 'Barbie' en 'Oppenheimer' heeft zijn sporen nagelaten in de zalen waar Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One (2023) nog te zien is. Het zevende deel van de actiefranchise scoorde eerder al beneden verwachtingen en heeft nu zelfs een negatief box-office record te pakken.

Tweede speelweek

Eerder schreven we dat de bezoekersaantallen in de VS tegenvielen, maar dat de nieuwste Tom Cruise-flick in perspectief nog steeds een positief franchiserecord noteerde op basis van de eerste vijf speeldagen.

Na de tweede week is daar weinig meer van over: de makers hebben een opbrengstendaling van maar liefst 64% te slikken. Waar Dead Reckoning - Part One in week 1 nog 80 miljoen dollar binnenharkte, was dat in week 2 'nog maar' 19,5 miljoen. Voor de vorige recordhouder moeten we terug naar 2000, toen Mission: Impossible II (2000) een daling van 53,3% noteerde.

Still 'Mission: Impossible II' via TMDb
Still 'Mission: Impossible II' via TMDb

De bui zien hangen

Het ligt voor de hand dat de enorme daling alles te maken heeft met de releases van Barbie (2023) en Oppenheimer (2023), die bij ons op respectievelijk woensdag en donderdag uitkwamen. In aanloop naar de release van beide titels, liefkozend 'Barbenheimer' gedoopt, scheen duidelijk door dat de Nederlandse distributeur van Dead Reckoning - Part One de concurrentie van 'Barbenheimer' ook al zag aankomen. De release van de nieuwe Mission: Impossible-film werd vervroegd en er werd ruimhartig ingezet op voorpremières.

Still 'Barbie' via Filmdepot/2022 Warner Bros. Entertainment Inc./ Still 'Oppenheimer' via 2022 Universal Studios
Still 'Barbie' via Filmdepot/2022 Warner Bros. Entertainment Inc./ Still 'Oppenheimer' via 2022 Universal Studios

Geweldig openingsweekend

Uit de Nederlandse cijfers van de eerste releaseweek zal later moeten blijken hoeveel impact de twee nieuwe films precies op de opbrengst van Dead Reckoning - Part One hebben gehad. Op dit moment is al wel duidelijk dat Oppenheimer dit weekend nr. 1 was in Nederland en het beste openingsweekend na Super Mario Bros: The Movie (2023) beleefde. 190.000 mensen hebben de film al gezien.

Alle drie de besproken films draaien op dit moment dus in de Nederlandse zalen. Check de filmpagina's voor bioscooplocaties-en tijden.

Beeld: Still 'Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One' via Filmdepot/2023 Paramount Pictures
Tekst: Bron

Reacties   Volg ons op Google Nieuws

Deel dit artikel

Meer over:

Films BioscoopBarbie (2023)Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One (2023)Oppenheimer (2023)

Meer bioscoop

Meer bioscoop

🔥 Meest gelezen

Meer populaire artikelen

Reacties


Meer film- en serienieuws

Nog meer nieuws