Opmerkelijk box office-schandaal in Zuid-Korea: bezoekerscijfers jarenlang gemanipuleerd

Opmerkelijk nieuws uit Zuid-Korea: leidinggevende bioscoopmedewerkers en distributeurs zouden daar jarenlang hebben samengespannen om de bezoekerscijfers hoger te laten uitkomen. De zaak tegen de boosdoeners is in gang gezet door de anti-corruptieafdeling van de politie van Seoul.
Stelselmatig
De politie beweert dat 69 grote bioscopen en 24 distributeurs de afgelopen vijf jaar stelselmatig de bezoekerscijfers gemanipuleerd hebben. Het zou gaan om minstens 323 films, waaronder landelijke hits als Emergency Declaration (2021) en Hot Blooded. De bioscopen hebben de verantwoordelijkheid om de juiste cijfers door te geven aan de Korean Film Council, die in het land onder staatsbestuur valt.

Niet zo zwart-wit
Hoewel de politie de zaak brengt als een grote onthulling, zijn experts uit de industrie (via The Hollywood Reporter) er snel bij om te beweren dat de manipulatie in feite een 'open geheim' was, waarvan de meeste mensen in het wereldje op de hoogte waren.
Distributeurs en productiebedrijven hadden onder andere de gewoonte om stoelen en/of volledige zalen te reserveren voor promotiedoeleinden. Soms werden deze reserveringen zelfs vereist als een voorwaarde om een film breed te kunnen uitbrengen. De promotietickets werden vervolgens gebruikt voor speciale vertoningen en marketingevenementen, waarbij de reserveringen één op één werden overgenomen in de box office-cijfers - ook als niet iedereen kwam opdagen.
Insiders van de productie-en distributiekant spreken er nu schande van dat de stelselmatige manipulatie eenduidig wordt ontmaskerd als een groot kwaad. "Het is belachelijk dat zulke praktijken (voor alle betrokken partijen, red.) als illegaal worden beschouwd. Sommige theaters wilden films alleen vertonen als distributeurs van tevoren stoelen opkochten".
Andere benadering
De kern lijkt hem er uiteindelijk in te zitten dat de box office-tellingen niet (zoals in veel andere landen, waaronder de VS en Nederland) in de eerste plaats worden gebaseerd op de verkoopcijfers, maar op de zaalinzet die voor een film wordt gereserveerd. Dit verschil komt aan het licht als bioscopen waar in bulk extra (promotie)tickets zijn ingekocht worden afgezet tegen de reguliere bezoekerscijfers.
