Recensie 'Birdman'

On stage, back stage and off stage: Keaton is back

Recensie 'Birdman'

Alejandro González Iñárritu (21 Grams, Babel, Biutiful) is terug met een nieuwe film. En hoe! Birdman draait om acteur Riggan Thomson (Michael Keaton), die ooit bekendheid wierf met zijn rol als iconische superheld Birdman. In zijn zelfgeschreven en geregisseerde Broadway-stuk, wil hij voor eens en voor altijd afrekenen met dit imago. Hij is wanhopig op zoek naar erkenning en succes. Ten koste van zichzelf en zijn omgeving wordt hij verblind door zijn ego. Maar is het zijn eigen ego of zijn alter ego dat zijn lot bepalen zal?

“How did we end up here? We don’t belong in this shithole”, zo klinkt de voice-over in de eerste scène van de film. Al snel komen we erachter dat dit de stem is van Riggans alter ego Birdman, die hem probeert te overtuigen zijn superheldenimago weer te omarmen. Gedurende de hele film zien we dat Riggan beschikt over superkrachten, maar zit dit in zijn hoofd of is het de werkelijkheid? De makers laten je achter met je eigen interpretatie.

Visueel pareltje

De camera beweegt zich in een onafgebroken long shot door het theater: on stage, back stage en off stage. Er wordt nergens zichtbaar gesneden. Beperkend? Ode aan de creativiteit! Met talloze ingenieuze shots als gevolg. Je voelt je een toeschouwer van een toneelstuk, maar tegelijkertijd kijk je naar een film. Een unieke samenkomst van twee werelden. Het tempo is prettig en wordt ondersteund door nonchalante drummuziek en acteurs met een perfecte timing.

Acteerwerk om je vingers bij af te likken

Zach Galifianakis is verrassend in een serieuze rol, maar kan ook nog steeds zijn gevoel voor komedie kwijt. Edward Norton (Primal Fear, Fight Club) is weergaloos in de rol van Mike. Het gelaagde spel en het contrast in mimiek en gestiek zijn kenmerkend voor Norton. Riggan is in eerste instantie blij met de komst van Mike. Totdat hij doorkrijgt dat Mike een bedreiging vormt. De chemie en het spelplezier tussen Keaton en Norton spatten van het scherm.

Keaton weet zijn karakter als geen ander van papier te krijgen. Zijn spel is veelzijdig en zijn timing briljant. Keaton is de aangewezen persoon voor deze rol. Niet alleen omdat hij een geweldige karakteracteur is, maar ook omdat hij net als zijn personage lange tijd geen furore wist te maken in Hollywood en hij superheld Batman in de Tim Burton-reeks speelde. Prachtige acteurs en een briljante acteursregie zorgen voor acteerwerk om je vingers bij af te likken.

Drama zorgt voor komedie

Geen woord wordt verspild in de briljant geschreven dialogen die een geweldig handvat bieden voor de acteurs. In werkelijk iedere scène zit drama, maar er is ook ruimte voor de lach. Zo is er de hilarische scène waarin Riggan zichzelf tijdens een voorstelling per ongeluk buitensluit. Om op tijd weer ten tonele te verschijnen moet hij in zijn onderbroek over Times Square lopen. De scène werkt zo goed omdat de humor voortkomt uit de ernst die ligt in de overtuiging waarmee Riggan handelt. We voelen zijn ego bij iedere move.

Je krijgt Riggan wel uit Birdman, maar krijg je Birdman ook uit Riggan? Dat is de grote vraag in dit op alle vlakken geslaagde karakterdrama. Waar groots wordt uitgepakt, maar subtiliteit de kracht is.

5 / 5

Trailer 'Birdman'