Recensie 'Il Capitale Umano'

Hebzucht in een glitterjasje

Recensie 'Il Capitale Umano'
21 januari 2015 om 09:37

‘Il capitale umano’ is de juridische term voor de schadevergoeding van een dodelijk slachtoffer in een ongeluk - een menselijk leven uitgedrukt in een netto geldbedrag. Deze Italiaanse mozaïek-whodunit, gebaseerd op de roman van Stephen Amidon, onderzoekt hoe de aanrijding van een onbekende fietser de levens van twee families gedreven door hebzucht ingrijpend beïnvloedt.

Oorspronkelijk vindt het verhaal plaats in Connecticut, maar in de film bruist de champagne in de regio Brianza in Noord-Italië. Niet geheel onrealistisch, bleek uit een klaagzang van een lokaal raadslid. Volgens hem zouden de villa’s wel vaker onterecht symbool staan voor een luxe regio waar vermogende mensen graag willen settelen. Il Capitale Umano maakt gretig gebruik van de kille welvaart die onder het winterse sneeuwlandschap schijnt, en maakt van Brianza niet alleen een karakter, maar een representatie van de gehele huidige westerse wereld.

Glorieuze rijkdom

Het startpunt is de aanrijding van een fietser in de vrieskou, die in kritieke toestand in het ziekenhuis belandt. Vervolgens ontvouwt de mozaïekvertelling zich in de vorm van drie verhalen, die de dagen rondom het incident vanuit het wisselende perspectief van de personages laat zien. Zo maken we kennis met Giovanni (Fabrizio Gifuni), een meer dan welvarende zakenman die zijn kapitaal uit de economische neergang van Italië haalt. Hij leeft samen met zijn vrouw Carla (Valeria Bruni Tedeschi), hoewel zij heimelijk verlangt naar een ander leven. Samen worden ze bewonderd door Dino (Fabrizio Bentivoglio), een middenklasser die alles geeft om te kunnen proeven van de glorieuze rijkdom terwijl zijn vriendin Roberta (Valeria Golino) een tweeling verwacht. En dan hebben we nog de tieners van beide koppels, die het contact tussen de families vergemakkelijken door met elkaar te daten.

Gevierde cast

Hoewel de gewenste Oscarnominatie voor beste buitenlandse film is uitgebleven, is het drama in Italië overladen met prijzen. Naast die van beste scenario en beste film, is de cast meermaals geprezen. Allemaal zijn ze gevierd Italiaanse acteurs, maar vooral Valeria Golino (Frida, Rain Man) en Valeria Bruni Tedeschi (Munich en ja, het zusje van) doen belletjes rinkelen door hun rollen in Amerikaanse films. De laatste maakt het aanvankelijk oppervlakkige personage Carla één van de meest intrigerende karakters in Branzia dat aan de oppervlakte rustig lijkt, maar eigenlijk op het punt staat op alle vlakken in te storten.

Vanwege het thema dat zich rond geld, egoïsme en verlangen centreert, lijkt er gedurende de gehele film opgebouwd te worden naar een complexe ontknoping waarin de boel volledig escaleert. Dat gevoel wordt versterkt door de opzwepende muziek en veranderlijke camerastijl die de kijker meesleurt in de zoektocht naar de dader van het incident. Het slot blijkt echter verrassend eenvoudig en de personages worden maar zelden door elkaar geschud. Frustrerend, maar tegelijkertijd de kracht van deze film: een kritiek op een maatschappij die draait op een oppervlakkig beeld van succes.

4 / 5
Il Capitale Umano (2013)
7.3