Recensie 'Glory'

Eerlijkheid duurt niet altijd het langst

Recensie 'Glory'

Als de paden van een eerlijke eenzame spoorwegarbeider en een pr-medewerker van het ministerie van Transport in Bulgarije elkaar kruisen, zouden deze twee hand in hand moeten gaan. De ontmoeting eindigt echter in een manipulatief spel waarin eerlijkheid gestraft wordt en slinksheid beloond.

Vergane Glory

Het zal van velen een droom zijn, van de ene op de andere dag stinkend rijk worden. Het overkomt de Bulgaarse spoorwegarbeider Tzanko Petrov (Stefan Denolyubov) wanneer hij tijdens zijn dagelijkse tocht langs de rails een berg met geld aantreft. Hoe het daar gekomen is, is onduidelijk. Wat wel duidelijk is, is dat Tzanko de enige in de omgeving is die van het bestaan van de berg afweet. Tzanko ergert zich al jaren aan de corruptie binnen de spoorwegen en haar werknemers, hij besluit het geld aan te geven bij de politie. Het ministerie van Transport kroont hem meteen tot held, en ziet de man als het bewijs dat er nog eerlijkheid te vinden is bij de spoorwegen. Zijn collega's verklaren hem voor gek, en lachen hem uit. Het pr-hoofd van het ministerie, Julia Staikova (Margita Gosheva) ziet het als een geschenk uit de hemel om de slechte reputatie van de spoorwegen weg te wassen. Hierbij gebruikt ze Tzanko als een marionet en blijft er weinig ruimte over voor zijn oprechtheid. Julia dwingt Tzanko om zijn horloge van het merk Glory, een erfstuk, af te doen zodat hij een nieuw digitaal horloge in ontvangst kan nemen op de persconferentie. Als het erfstuk kwijtraakt is de maat voor Tzanko vol. Hij wil zijn Glory terug.

Twee werelden

Regisseurs Kristina Grozeva en Petar Valchanov (The Lesson) laten met Glory zien dat eerlijkheid niet altijd het langst duurt. De regisseurs zetten twee karakters neer, Tzanko en Julia, die pal tegenover elkaar staan. Een communicatie-expert tegenover een contactarme stotteraar. Beiden zijn enorm gedreven maar met totaal verschillende doelstellingen. Julia is constant in gevecht met de tijd, van de tijd om een spot op te nemen tot haar eigen biologische klok tegenover haar carrière. Voor Tzanko verschaft de tijd een vorm van structuur. De film laat twee verschillende kanten van een groter probleem zien, een moderne maatschappij dooraderd van corruptie waartegen één eerlijke man weinig kan beginnen.

Klap in je gezicht

Deze twee verschillende kanten van Bulgarije worden ontzettend sterk neergezet door zowel Denolyubov als Gosheva. Beiden zijn op een eigen manier intrigerend, van de openings- tot de slotscène. Geen enkele scène hiertussen voelt overbodig of misplaatst, alles is van belang en tot in de details uitgewerkt. De botsing tussen de twee werelden wordt vaak naar voren gebracht, bijvoorbeeld in de scène waarin Tzanko zijn nieuwe digitale horloge probeert in te stellen op de juiste tijd. Glory is een hartverscheurend maar ijzersterk verhaal over twee werelden die elkaar genadeloos tegenkomen. Beide partijen worden tot het uiterste gedreven, ver nadat de redelijkheid is gepasseerd. Met als hoogtepunt een off-camera climax in de slotscène die aankomt als een klap voor je gezicht.

4 / 5

Glory is nu te zien op:

CineMember