Recensie 'The Birth of a Nation'

Predikant in opstand

Recensie 'The Birth of a Nation'

Griffith's The Birth of a Nation (1915) was een technisch baanbrekende film, maar is anno nu berucht om zijn flagrante racisme. Honderd jaar later komt acteur/regisseur/schrijver Nate Parker met zijn eigen Birth of a Nation, een stoutmoedig antwoord op Griffith's origineel en een indringend slavernijdrama.

Bloedig verzet

Het waargebeurde verhaal draait om de zwarte predikant Nat Turner die in 1831 met andere slaven op bloedige wijze in opstand kwam tegen de slavenhouders. De film opent met zijn jeugd en zijn vriendschap met de blanke Samuel. De moeder van Samuel ontdekt dat Nat kan lezen en geeft hem les met het 'belangrijkste' boek: de bijbel. Nat groeit op en gaat prediken voor de plaatselijke slaven. Aangepast en gematigd als hij is, predikt hij niet dat dat de situatie van de zwarten onmenselijk is en dat ze in opstand moeten komen. Nee, hij spreekt over de relatie tussen meester en dienaar en het doorstaan van beproevingen. De inmiddels volwassen Samuel is de eigenaar van Nat en zorgt relatief goed voor hem. Maar naarmate Nat steeds meer de wrede realiteit van slavernij onder ogen ziet, des te meer komt zijn geweten in opstand.

Gesjoemel

Zoals verwacht van een biografische film sjoemelt regisseur Parker enigszins met de feiten. Bewijs ontbreekt bijvoorbeeld voor de brute verkrachting van Nats vrouw, maar deze speelt in de film een cruciale rol in zijn groeiende rebellie. Ironisch is dat zijn opstand in werkelijkheid echter religieus van aard was. Nat zou visioenen hebben gehad en het gevoel uitverkoren te zijn en de film toont dit ook. Om dan zo sterk de nadruk te leggen op een niet-religieuze aanleiding voor zijn opstand is contraproductief voor het verhaal.

Het doel heiligt…

Hoewel The Birth of a Nation Nate Parkers eerste grote film is, toont de 36-jarige regisseur wel een talent voor de emotionele kracht van regisseren. De manier waarop de film afwijkt van de feiten is enigszins te vergeven, omdat Parker je zo sterk weet te overtuigen dat een gewelddadige opstand onvermijdelijk was. Als je beseft dat tijdens Turners opstand mensen bloedig worden afgeslacht, is het des te knapper van de filmmakers dat je deze daden nog kan zien in het kader van de strijd om vrijheid. The end justifies the means.

Parker wordt hierin bijgestaan door de indrukwekkende en kleurrijke beeldvoering van cinematograaf Elliot Davis. Ook componist Henry Jackman heeft Birth voorzien van een knappe mix van orkestrale en inheemse muziek, een soundtrack die soms opdringerig wordt, maar ja, dat is te verwachten met Hans Zimmer als mentor.

Nogmaals, Birth is geen perfecte film. Samuel en zijn schuldgevoel worden niet goed genoeg uitgediept. Regisseur Parker toont wel geweld naar mannen, maar zijn camera draait weg wanneer het vrouwen betreft. Parker levert sterke scènes zoals een montage met Nina Simone's cover van Strange Fruit, maar is soms te melodramatisch met zijn symboliek. De vergelijking is wellicht oneerlijk, maar onvermijdelijk: 12 Years a Slave is uiteindelijk een sterker slavernijdrama, omdat je daar meer het gevoel hebt werkelijk in de schoenen van een slaaf te staan. De focus van Birth ligt meer op de historie, op het leven van een predikant wiens gematigde geloof geleidelijk omslaat in dat van een wrekende 'god' die in opstand komt tegen onderdrukking. Ondanks enkele manco's is The Birth of a Nation toch fraaie cinema met zeggingskracht.

3.5 / 5

The Birth of a Nation is nu te zien op:

Pathé Thuis (€ 2,99+)