Recensie 'The Edge of Seventeen'

Teneur van een tienerleven

Recensie 'The Edge of Seventeen'

Op zevenjarige leeftijd ontmoet Nadine Franklin Krista, haar eerste en enige schoolvriendin. Als Nadine dertien is, sterft haar vader. Vier jaar later staat een eigenzinnige tiener (Hailee Steinfeld) voor het bureau van haar wiskundeleraar en interim-vaderfiguur (Woody Harrelson). Fris, geïnspireerd; het vertelritme en de luchtige toon onderscheiden The Edge of Seventeen van de grotere bulk aan coming-of-age-drama's.

Hailee Steinfeld is één van de gezichten van de hedendaagse Amerikaanse (pop)muziekindustrie. Haar hitjes scoort ze in de marge van de grote namen of als deelgenoot van een groter muzikaal-filmisch geheel (Pitch Perfect 2). Dat Steinfelds kwaliteiten verder reiken dan haar zangkunsten, bewees het jonge tienerideool in de Coen-western True Grit (2010). Als Oscar-genomineerde voor beste vrouwelijke bijrol bevond ze zich plotsklaps in een gerenommeerd gezelschap. In The Edge of Seventeen wordt Steinfeld te midden van een frivole supporting cast (naast Harrelson bestaande uit o.a. Blake Jenner en Haley Lu Richardson) één met haar personage. Sterker nog, je hoeft de opkomende actrice niet eens per se te kennen om ervan overtuigd te raken dat Steinfeld stiekem gewoon zichzelf speelt.

Highschool heroes

Nadines vroege identiteitscrisis speelt zich af tegen een haast klassiek geworden achtergrond. Ook op deze highschool worden de populaire leerlingen gescheiden van de buitenbeentjes en bepaalt uiterlijk vertoon die hiërarchie. Al aan het begin van de film weten we door een voice-over van Steinfelds personage dat zij zich aan de onderkant van de sociale ladder bevindt. Bij gebrek aan enig zelfvertrouwen associeert Nadine zichzelf enkel in haar dromen met de knappere jongens van de school. Paradoxaal genoeg zijn die voorzichtigheid en onzekerheid juist beslissende obstakels op de weg naar zelfrealisatie. Nadines obsessie voor sociale status doet een conflict ontstaan met haar oudere broer (Jenner) en haar beste vriendin (Richardson), die het tijdens een enigszins uit de hand gelopen huisfeestje met elkaar aanleggen.

De leraar en de leerlinge

Regisseuse Kelly Fremon Craig ontkwam in het schrijven van het script niet aan de clichés die veel vergelijkbare tienerfilms fataal werden. We weten inmiddels dat knappe jongens zich vaak beter voordoen dan ze zijn, we weten nog beter dat tieners er vaker wel dan niet mee worstelen zichzelf te zijn in een sociaal veeleisende omgeving. Gelukkig voorkomen de opgewekte toon en de sterke cast dat die clichés echt in het nadeel van de film gaan werken. Harrelsons rol als wiskundeleraar is een gouden zet; op innemende wijze nuanceert hij de opgeblazen tienerproblematiek die hij via Nadine over zich heen krijgt. Harrelson geeft Steinfeld wat ze in deze film absoluut nodig heeft: tegengas.

Uit het leven gegrepen

Het is zeker niet alleen negatief dat de situaties die dit coming-of-age-drama schetst vaak zo herkenbaar zijn. The Edge of Seventeen voelt in meerdere opzichten aan als een film die uit het leven is gegrepen, en zal zodoende een breed publiek aanspreken. Eén van de meest plezierige feelgood-titels van het jaar.

3.5 / 5

Trailer 'The Edge of Seventeen'