Recensie 'Mank'

Het scenario van de scenarist

Recensie 'Mank'
30 november 2020 om 14:37

Deze film valt misschien niet bij een ieder in de smaak, maar zou zomaar een van je favorieten kunnen worden als je geïnteresseerd bent in de vroege dagen van Hollywood, het ontstaan van de klassieker Citizen Kane (1941) en wie nu eigenlijk het scenario daarvan schreef. Was het werkelijk teamwork van Orson Welles en scriptschrijver Herman Mankiewicz, ook wel Mank genoemd, of lag het toch anders?

Mank (Gary Oldman), een drankzuchtige scenarist, maar wel een van de beste van zijn tijd, wordt door acteur en regisseur Orson Welles gevraagd om in zestig dagen een filmscenario te schrijven. Gelokt door een goed honorarium gaat hij ermee akkoord dat hij niet als scenarioschrijver vermeld zal worden. Door een auto-ongeluk is hij tijdelijk bedlegerig, daarom krijgt hij assistentie van typiste Mrs. Alexander (Lily Collins). Terwijl hij het script dicteert, wordt de kijker door middel van flashbacks meegenomen naar zijn leven in de jaren dertig. We zien onder andere dat hij wordt uitgenodigd op een familiefeest van zijn collega Charlie Lederer (Joseph Cross). Hier ontmoet hij krantenmagnaat William Hearst (Charles Dance) en zijn minnares Marion Davies (Amanda Seyfried). In Mank (2020) zien we dat dat deze karakters de inspiratiebron zijn geweest voor het scenario van Citizen Kane uit 1941.

Een nieuwe film in een oud jasje

Mank neemt je mee naar de jaren dertig en veertig van Hollywood. Regisseur David Fincher (Se7en, Gone Girl) heeft er tot in de kleinste details voor gezorgd dat de kijker Mank beleeft als authentieke film uit die tijd. Hij maakt bijvoorbeeld veelvuldig gebruik van 'deep-focus', een techniek die in Citizen Kane voor het eerst toegepast werd, waarbij zowel de voorgrond als achtergrond scherpgesteld zijn. Het beeld, geluid en de manier waarop de camera beweegt, zijn zoals in de jaren veertig evenals de belichting met veel lange schaduwen. De muziek (Trent Reznor, Atticus Ross) is zodanig geschreven dat er geen gebruik gemaakt wordt van instrumenten die in de jaren veertig nog niet bestonden. Wie Citizen Kane nog vers in het geheugen heeft staan, herkent wellicht veel shots die verwijzen naar die klassieker. Kortom een kunststuk om naar te kijken voor liefhebbers van details.

Oscarwaardig?

In de Amerikaanse media wordt gespeculeerd over meerdere Oscarnominaties voor Mank, maar of er daadwerkelijk meerdere Oscars zullen worden gewonnen, wordt betwijfeld. Kanshebbers voor een Oscar zouden kunnen zijn Jack Fincher (1930-2003), Finchers vader, die het script schreef, Erik Messerschmidt, voor de geweldige cinematografie en uiteraard Seyfried en Oldman die beiden hun rollen zeer overtuigend hebben weten over te brengen. Vooral Seyfried is verrassend. Ze is vooral bekend van haar rollen in Mean Girls (2004) en Mamma Mia! (2008), maar ook als ze heel iets anders doet zoals hier in Mank stelt ze zeker niet teleur. Haar scènes waren telkens weer een lichtpuntje in de film.

Het verhaal is waarschijnlijk wat lastig te volgen als je Citizen Kane niet gezien hebt; het is goed voor te stellen dat je na een half uur kijken afhaakt. Echter, deze film is voor degenen die genoten hebben van Citizen Kane een serieuze aanrader! Heb je Citizen Kane nog niet gezien of is het alweer een tijdje geleden, dan is het aan te raden deze (nogmaals) te bekijken voordat je aan Mank begint.

4 / 5

Mank is nu te zien op:

Beeld: Still 'Mank' via TMDb