Recensie 'Soul'

Een inspirerende hit van Pixar

Recensie 'Soul'
28 december 2020 om 12:15

Pixar is niet vies van het stellen van grote levensvragen in hun films: waar komen onze emoties vandaan? Wat doet ons speelgoed wanneer wij niet thuis zijn? Kunnen duizenden heliumballonnen een huis laten vliegen? In de nieuwe animatiefilm Soul (2020) laat Pixar ons nadenken over wat er gebeurt na de dood en wat de zin van het leven nou eigenlijk is. Ondanks dat dit geen makkelijke vraagstukken zijn, slaagt de film erin om een muzikaal wonder neer te zetten.

Tussen leven en dood

De film volgt het personage Joe (Jamie Foxx), een jazzmuzikant met weinig interesse in andere dingen in het leven. Het enige waar hij voor leeft is jazz; hij slaat z'n vaste contract als muziekdocent af om meer op te kunnen treden en hij heeft geen tijd voor relaties. Hoewel Joe erg gepassioneerd is over muziek, lukt het hem maar niet om door te breken. Nadat hij een succesvolle auditie boekt en zijn leven eindelijk de goede kant op lijkt te gaan, valt Joe in een put op straat en overlijdt. Joe bestaat daarna alleen nog maar als soul in The Great Before, geanimeerd als een vormloos klein figuurtje, en is snel aan de beurt om naar The Great Beyond te gaan.

Op deze plek, die beschreven wordt als een transitie tussen het leven en de dood, ontmoet hij de koppige 22 (Tina Fey) en samen komen ze met een plan om Joe terug te krijgen naar zijn leven op aarde. 22 weigert om haar plekje op aarde op te eisen en is bereid om Joe haar plek te geven als hij haar helpt met eindelijk erachter te komen wat haar drijft. Het plot volgt vervolgens Joe en 22, terwijl zij samen het leven ontdekken en lessen leren over wat er nou daadwerkelijk belangrijk is in het leven. Tijdens de film blijven er hier en daar wat losse eindjes liggen zoals Lisa, die meerdere keren wordt genoemd als Joe's liefje, maar die we nooit daadwerkelijk zien. Desondanks weet het plot te verrassen en neemt het meerdere keren een onverwachte wending met uiteindelijk een emotioneel beladen conclusie.

Ambitieus en levensecht

De boodschap van Soul komt duidelijk naar voren in de derde akte van film. Het leven draait niet om presentaties en carrières, maar gewoon om het leven zelf: elk leven is het waard om te leven. Deze boodschap voelt niet overbodig aan in deze eenzame en onduidelijke tijd. Hoewel de volwassen thema's in Soul voor de jonge kijkers soms wellicht iets te lastig te behappen zijn, zullen ook zij zich zeker vermaken tijdens de film. De film is prachtig geanimeerd en werkelijk een feest om naar te kijken. Tijdens de scènes in New York voelt de animatie levensecht aan en de scènes in de surrealistische wereld van The Great Before barsten van de kleur en vermakelijke details. Soul is een prachtige animatiefilm vol met muziek, humor en originaliteit: wederom een hit voor Pixar.

4 / 5

Soul is nu te zien op:

Pathé Thuis (€ 14,99+) Disney+