Recensie 'One Night in Miami'

'Is Change Gonna Come?'

Recensie 'One Night in Miami'
12 januari 2021 om 18:13

Miami, Verenigde Staten, 1964, Cassius Clay (Eli Goree) is zojuist wereldkampioen boksen geworden. Hij denkt dit te vieren in een hotel met zijn drie vrienden, alledrie grote namen uit de geschiedenis: American footballspeler Jim Brown (Aldis Hodge), zanger Sam Cooke (Leslie Odom Jr.) en Nation of Islam-woordvoerder Malcolm X (Kingsley Ben-Adir). Malcolm heeft voor deze avond iets anders in gedachten. Een kamer vol legendes, hoe pakt dit uit?

De vier hoofdpersonages staan op het punt beslissingen te nemen die grote invloed zullen hebben op zowel hun privéleven als op werkgebied. Cassius, aangemoedigd door Malcolm, vertelt over zijn bekering tot de Islam die heeft geleid tot aansluiting bij de Nation of Islam en zijn nieuwe naam: Muhammad Ali. Malcolm verwacht ook steun voor zijn idealen van de andere twee vrienden, maar zij blijken meer gefocust te zijn op hun eigen plannen. Jim wil zich richten op een carrière als acteur. Zal Sam, die zich tot nu toe tot ongenoegen van Malcolm op politiek gebied op de vlakte hield, zich wel laten overhalen Malcolm te steunen? Als uiteindelijk blijkt dat Malcolm zelf de Nation of Islam wil verlaten, wordt het de vrienden duidelijk waarom Malcolm deze avond heeft georganiseerd. Het leidt tot een nacht vol fascinerende en virulente discussies.

Van de bĂĽhne naar de buis

Deze film doet in meerdere opzichten denken aan de onlangs op Netflix verschenen film Ma Rainey's Black Bottom (2020). Ook One Night in Miami (2020) is gebaseerd op een toneelstuk en heeft daar als film veel van weg. Hoewel One Night in Miami visueel meer variatie heeft, ligt ook hier de nadruk op het gesprek meer dan op acties. Er worden diepgaande en af en toe verhitte discussies gevoerd waarvan wederom blijkt dat deze toch moeilijk te verfilmen zijn op een natuurlijke, ongeforceerde manier. Desondanks geven de discussies opnieuw inzicht in hoe onderdrukt de zwarte bevolking zich voelde en op welke wijze zij zich hiertegen probeerden te wapenen: door middel van activisme zoals Malcolm of door onafhankelijkheid na te streven via een succesvolle carrière zoals Sam.

Een nieuwe legende?

Regina King, bekend als actrice (If Beale Street Could Talk, Jerry Maguire), maakt met deze film haar debuut als speelfilm regisseur en ze legt de lat meteen hoog voor zichzelf. Elk van de karakters wordt kort en bondig aan de toeschouwer voorgesteld. Al zou je geen idee hebben wie deze mannen zijn, je leert ze binnen een paar minuten goed genoeg kennen om een inschatting over hun karakters te kunnen maken. Hoewel het merendeel van de film zich afspeelt in een hotelkamer, heeft King hier en daar toch wat scènes weten te creëren buiten de hotelkamer zodat het niet al te toneelachtig overkomt. One Night in Miami werd op verschillende filmfestivals met enthousiasme ontvangen. King, die zich in het verleden kritisch heeft uitgelaten over het negeren van etnische minderheden bij het uitreiken van filmprijzen, zou met deze film de eerste genomineerde vrouwelijke Afro-Amerikaanse regisseur kunnen worden bij de Oscaruitreiking in april van dit jaar.

One Night in Miami, hoewel slechts geĂŻnspireerd door gebeurtenissen uit het verleden, is een interessante historische les die relevant blijft in het huidige maatschappelijke klimaat.

4 / 5

One Night in Miami is nu te zien op: