Recensie 'Red Dot'

Wat is toch dat rode stipje?

Recensie 'Red Dot'
15 februari 2021 om 14:52

Dat Scandinavische thrillers als Headhunters (2011) en Anklaget (2005) en series als The Bridge (2011–2018) en Young Wallander (2020– ) het al een tijdje goed doen, is geen publiek geheim. De Zweedse thriller Red Dot (2021) probeert daar een graantje van mee te pikken. Of deze film net zo goed is, kun je hieronder lezen.

Op de hielen gezeten

We leren David (Anastasios Soulis) en de zwarte Nadja (Nanna Blondell) kennen als David haar op een ludieke manier ten huwelijk wil vragen. Dat loopt iets anders dan gepland, maar ze zegt natuurlijk ja. Anderhalf jaar later zien we dat de liefde inmiddels behoorlijk bekoeld is en de spanningen tussen het stel hoog oplopen. Om de boel een beetje te bedaren en om de relatie te redden, verrast David Nadja met een weekend in een herberg in de noordelijke Zweedse wildernis. Ook willen ze er gaan skiën. Hun weg er naartoe verloopt niet geheel vlekkeloos en al snel hebben ze het aan de stok met twee broers die hen aanvankelijk op de hielen zitten. Ook krijgen ze te maken met racisme en lokale bewoners die ze aanstaren. Als het stel 's nachts gaat kamperen om het Noorderlicht te bewonderen, schijnt er opeens een 'red dot' (rode stip) op het lichaam van Nadja door een voor hen onbekende schutter, die het op hen gemunt heeft. Het is een verrassende vondst die je niet vaak in een een film tegenkomt en die in het besneeuwde landschap en de donkere lucht juist extra goed werkt. Al is het maar kort. Ze moeten vluchten voor hun leven in de ijzige kou. Tot zover het verhaal in het kort.

Fijne twist

Logischerwijs denkt het stel dat de twee broers ze op de hielen zitten maar als kijker voel je al vrij snel aan dat het ook wel eens heel anders kan zitten. En toegegeven, de film heeft een aardige twist in petto. De eerste helft van de film is al spannend maar redelijk eendimensionaal en rechttoe rechtaan, maar na de twist wordt de spanning zowaar nog ondraaglijker. Hiermee voorkomt regisseur Alain Darborg dat het de zoveelste 'voorspelbare' thriller wordt. Dat de geloofwaardigheid in de tweede helft af en toe wel een beetje ver te zoeken is, is een gegeven maar het stoort de film verder niet. Daarvoor is het script en de spanning te goed doordacht. Mede geholpen door een effectieve score van componist Carl-Johan Sevedag blijf je tot op het einde van de film geboeid. Ook het camerawerk van Benjam Orre draagt hierbij aan toe. Zo zat hij ook achter de camera van de film Borg/McEnroe (2017) en de vorig jaar verschenen film Horizon Line (2020).

De twee hoofdrolspelers acteren heel behoorlijk en geloofwaardig, maar het is Nanna Blondell die het meest opvalt. Deze Zweedse actrice heeft inmiddels een rolletje bemachtigd in de nog uit te komen Marvel film Black Widow (2021).

Red Dot is een solide thriller met een fijne twist en voldoende spanning en actie om tot het eind te blijven boeien. Wellicht niet zo goed en sterk als eerder genoemde series en films, of voor wie meer en beter gewend is, maar voor thuis op de bank een prima film.

3 / 5
Red Dot (2021)
5.5