Recensie 'Cherry'

Mentale problemen gehuld in een blockbuster-jasje

Recensie 'Cherry'
15 maart 2021 om 18:23

Bereid je voor op een heftige reis door het hoofd van een mentaal gebroken jongen. Een jongen, want dat is het personage van Tom Holland als hij bij het leger gaat en voor een jaar wordt uitgezonden naar Irak. De nieuwe film van broers Joe en Anthony Russo weet te verrassen op verschillende niveau's.

Overgeleverd aan je eigen gedachtes

Wanneer het personage van Holland − van wie we overigens niet weten hoe hij heet − de knappe Emily (Ciara Bravo) ontmoet, weet hij dat zij de ware is. Hij ziet hun leven al voor zich; maar door haar moeilijke jeugd heeft Emily moeite zich te binden en vertelt ze hem dat ze verhuist naar Canada.

Compleet overrompeld en gevuld met liefdesverdriet, weet de jongen niet meer wat hij met zichzelf aan moet. Hij besluit zich aan te melden bij het leger, waar hij zich tenminste nuttig kan maken. In dit deel van de film deelt de jongen zijn volledige gedachtegang met ons door het breken van de zogeheten vierde muur, en hij neemt ons op een luchtige manier mee op reis door zijn dagelijkse leven. We leren zijn vrienden kennen, zijn buurt, en het wordt duidelijk dat hij zich bevindt in een lagere klasse van de samenleving.

Een hulpeloos afvoerputje

Eenmaal in het leger wordt de jongen geconfronteerd met de harde realiteit en met traumatische gebeurtenissen. Deze tijd in Irak is funest voor zijn mentale gesteldheid en de gevolgen hiervan komen al snel naar voren. Juist wanneer je denkt dat veteranen een hart onder de riem wordt gestoken en dat er hulp voor hen klaarstaat als ze kampen met de mentale gevolgen van de oorlog, wordt de jongen in plaats daarvan pillen voorgeschreven.

Dit is het begin van een heftige neerwaartse spiraal. Van pillen komt hij terecht bij heroïne en moet hij zelfs banken beroven om zijn verslaving te voeden. Hoewel dit wellicht een grote en onwerkelijke stap lijkt voor mensen zoals jij en ik, laat Cherry (2021) goed zien − ook door middel van de maatschappelijke omgeving waar zij zich in bevinden en door het gebrek aan hulp waar zij mee te maken krijgen − dat dit daadwerkelijk kan gebeuren wanneer je zulke dingen meemaakt; wanneer je zo naar de afgrond wordt toegewerkt.

Van Spider-Man tot kotsende bankovervaller

Van het begin tot het eind houdt Cherry je gevangen in het bijzondere verhaal en weet Tom Holland te overtuigen als junkie. De Spider-Man-ster laat hiermee een nieuwe kant zien van zichzelf en dat staat hem goed. Los van het aangrijpende verhaal en de spetterende acteerkunsten, tevens van Ciara Bravo, is de film ook cinematografisch sterk. Van bijzondere en unieke shots tot de meest uitgewerkte details in de achtergrond: alles klopt, en alles trekt je nog dieper in de ellende waar ook de hoofdrolspelers in verkeren.

De film sluit af met een bijzondere epiloog geheel compleet met Interstellar-waardige muziek. Als je op zoek bent naar een leuke film om je avond mee te vullen, is Cherry niet de juiste keus. Deze film kijk je als je eraan toe bent om verbijsterd achter te blijven; om nagelbijtend op de bank te zitten als er weer een verkeerde keuze wordt gemaakt; en bovenal om jezelf even helemaal in te verliezen.

4 / 5

Cherry is nu te zien op:

Apple TV+