Recensie 'Buladó'

Persoonlijke film met een vleugje mystiek

Recensie 'Buladó'
19 maart 2021 om 12:30

In het landschap van de Nederlandse film dat enkel uit romcoms en flauwe komedies lijkt te bestaan, is de mystieke en filosofische film Buladó (2020) een welkome afwisseling. De opnames vonden plaats in Curaçao waar de film zich ook afspeelt. Regisseur Eché Janga, zelf een zoon van een Curaçaose vader, zag een lang gekoesterde droom uitkomen.

In Bandabou, het ruige gedeelte van Curaçao, wonen Quira (Everon Jackson Hooi) en zijn dochter Kenza (Tiara Richards) samen met opa Weljo (Felix de Rooy) en vader van Quira op een erf bezaaid met autowrakken. De elfjarige Kenza groeit op met haar spirituele opa en rationele, verwesterde vader die politieagent op het eiland is. Haar moeder is overleden en ze mist haar enorm. Quira praat nauwelijks over haar terwijl Weljo Kenza spiritueel inspireert door een geestenboom van oude uitlaten te bouwen, in de hoop dat haar moeder zich kenbaar zal maken. Opa spreekt voornamelijk Papiaments met haar, tegen de zin van Quira die van mening is dat ze vooral Nederlands moet leren.

Mooie natuur en dito spel

De botsende tegenpolen en de mystieke tradities van het eiland vormen de rode draad in de film. Maar ook de verhalen en mythes zijn belangrijk. Een mythe over slaven vormde de aanleiding voor Buladó. Het is dan ook een zeer persoonlijke film van Janga. Ook Jackson Hooi zag een enorme uitdaging om in deze film te spelen die zich afspeelt op zijn geboorte-eiland. We kennen hem voornamelijk van de soap Goede Tijden, Slechte Tijden (1990– ) en hij zag het dan ook als een kans om eindelijk eens in een arthouse-film te spelen. En dat doet hij overtuigend. Hij had zijn soap-imago nog iets meer van zich af mogen schudden door voor een heel nieuw uiterlijk te gaan. De jonge Tiara Richards als Kenza is een gouden vondst. Haar brutale kant en onverschrokkenheid maar ook haar kwetsbare kant acteert ze wonderschoon. En Felix de Rooy die kunstenaar en regisseur is, is meesterlijk als de mystieke en filosofische opa.

Eché Janga studeerde in 2010 af aan de Filmacademie en debuteerde met Helium (2014), een dramafilm met ook al de mystieke en filosofische elementen. De film won twee Gouden Kalveren. Buladó is pas zijn tweede grote speelfilm maar hij nam er ook ruim de tijd voor. Lang was hij onzeker om dit verhaal op Curaçao te filmen en te vertellen. Zijn ouders mogen dan van Curaçao en de Antillen komen, hij komt er zelf niet vandaan. Maar hij werd op het eiland omarmd door de lokale bevolking.

Net niet de shortlist

Het camerawerk en de prachtige score van Christiaan Verbeek zorgen ervoor dat de film er wonderschoon uitziet. Het rustige tempo en de alledaagse handelingen in combinatie met de mythes en de mystieke en filosofische ervaringen maken het in alle opzichten een bijzondere film. Buladó opende op het Nederlands Film Festival in september vorig jaar waar het een Gouden Kalf voor beste film won. Ook werd de film ingezonden voor de categorie International Film van de Oscars maar haalde de shortlist helaas niet.

3.5 / 5
Buladó (2020)
7.0