Recensie 'Nomadland'

Van hometown tot ghost town

Recensie 'Nomadland'
29 april 2021 om 13:00

Nomadland (2020) is een van de meest besproken films van de afgelopen tijd, ontving twee Golden Globes en drie Oscars; beste film, actrice in een hoofdrol en regisseur. Dit is dé film van het jaar, een film die je dus niet wilt missen.

Wat als je in korte tijd je man, huis, baan en ja, zelfs je postcode, kortom je houvast, verliest door de bankencrisis in de Verenigde Staten? Dit overkomt Fern (Frances McDormand). Vanuit een opslagbox stopt zij haar meest dierbare spullen in haar tot camper omgebouwde busje, dan sluit ze de deur naar haar verleden om vervolgens een zwervend, nomadisch, bestaan te gaan leiden. Reizend door het land doet ze seizoenswerk; van inpakker bij Amazon tot schoonmaakster op een camping. Onderweg ontmoet de veerkrachtige Fern soortgenoten, 'gespeeld' door echte 'moderne' nomaden, allen met bijzondere en inspirerende levensverhalen.

Vrede met verlies

Regisseur Chloe Zhao, heeft deze film op een unieke manier geregisseerd. Ze koos voor een minimalistische, documentaire-achtige manier van filmen en gebruikte in plaats van acteurs echte moderne nomaden zonder enige acteerervaring, die hun eigen naam gebruiken. Openhartig delen zij hun min of meer werkelijke levensverhalen met elkaar en met Fern. Het zijn veelal schrijnende verhalen, maar omdat zij in staat zijn het leven te accepteren zoals het is, worden de levensverhalen als feitelijke gebeurtenissen verteld. Hierdoor ontstaan er geen individuele karakterschetsen, maar eerder schetsen van situaties en omstandigheden die mensen ertoe brengen hun leven op deze manier te leiden. Stuk voor stuk zijn ze hetgeen dat hen in het verleden verbond met 'het normale leven' kwijtgeraakt; hun huis, geliefden, baan en inkomen. De aanleiding hiertoe is voor ieder anders, maar het resultaat is hetzelfde: ze zijn los zand geworden.

We zien hoe aangrijpend het leven kan zijn in een samenleving waarin mensen weinig sociale steun kunnen verwachten, vooral voor hen die de American dream niet kunnen of willen najagen.

Het wordt bijvoorbeeld duidelijk dat het ouderdomspensioen van een doorsnee Amerikaan lang niet genoeg is om van te leven. De kern van de film ligt hier niet, maar het geeft een vleugje van een politieke boodschap.

McDormand, een van de weinige acteurs in deze film, heeft haar wijze van acteren zo aangepast dat zij perfect opgaat in de groep mensen waarmee zij te maken krijgt. Het is dan ook geen verrassing dat McDormand, die al twee Oscars won (Fargo (1996), Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017)), een derde Oscar voor haar vertolking van Fern ontving. Daarnaast ontving ze nóg een Oscar als producent van Nomadland.

Minimalistische rijkdom

Nomadland zou door sommigen als traag ervaren kunnen worden, maar de traagheid benadrukt juist het nomadische leven in het hier en nu; het is een mooie, observerende en informatieve film die uitnodigt te reflecteren over de vraag of we in het leven de juiste waarde aan de juiste zaken toekennen. De film heeft wat weg van een antropologische documentaire die ons kennis laat maken met de gebruiken, normen en waarden van moderne nomaden. Ondersteund door magische beelden van cinematograaf Joshua James Richards, zien we hoe deze nomaden de natuur anders waarderen. Ze zijn zich meer bewust van de schoonheid om ons heen; van de oneindige blik van de woestijn tot de leegte van een verlaten fabriek. Het laat je realiseren dat terwijl je druk bent met het najagen van materialistisch gewin, er heel wat moois aan je voorbijgaat.

4 / 5
Nomadland (2020)
7.4