Recensie 'The Mole Agent'

Een ontroerend kijkje in het leven van hoogbejaarden

Recensie 'The Mole Agent'
7 mei 2021 om 13:30

Wat begint als een licht komische spionage-opdracht wordt een intieme verkenning en kennismaking met het alledaagse leven van bewoners in San Francisco, een Chileens bejaardentehuis. Detective Rolumo (Rolumo Aitkins) krijgt een opdracht van een dochter die vermoedt dat haar bejaarde moeder wordt mishandeld en bestolen. Sergio (Sergio Chamy), een drieëntachtig jarige man, wordt gerekruteerd als undercoveragent. Langzaam wordt het contact tussen Sergio en de medebewoners meer vriendschappelijk en ontstaat er genegenheid en zelfs verliefdheid.

Het wordt al snel duidelijk dat Sergio het vak van detective niet machtig is. Volgens Rolumo zijn discretie, geduld, punctualiteit en kennis van nieuwe technologie essentieel. Dat laatste vormt een obstakel als we Sergio zien hannesen met een bril en pen met ingebouwde camera's, een smart telefoon en codetaal. Gelukkig is daar nog het bijhouden van een handgeschreven dagboek om gegevens en bewijs te verzamelen en terug te rapporteren aan Rolumo. De muziek van Vincent van Warmerdam is een vermakelijke aanvulling en plaatst Sergio's detectivewerk in een komisch jasje.

Empathische documentaire

De professionele relatie tussen Sergio en Romulo verschuift langzaam naar een vader en zoon relatie. Sergio krijgt adviezen over het uitvoeren van het detectivewerk, het bewaren van afstand in het contact met de bewoners en om vooral niet te veel de aandacht op zichzelf te vestigen. Hij kan zich maar moeilijk aan deze adviezen houden.

De observaties en gesprekken van Sergio laten een intiem beeld zien van eenzaamheid en verlangen naar verbinding. Zo is er een dementerende vrouw die haar moeder mist en vraagt wanneer ze weer eens op bezoek komt. Een medewerker van het verplegend personeel van San Francisco praat met de vrouw door de telefoon en doet zich voor als haar moeder. Beladen scènes waarin de ethische vraag opdoemt of deze strategie de vrouw goed doet of juist het tegenovergestelde veroorzaakt en in stand houdt. Ongetwijfeld met de juiste bedoelingen.

Sociaal bewogen opnames

The Mole Agent (2020) heeft de San Sebastian publieksprijs voor beste Europese film 2020 gewonnen. Ze genereert aandacht voor de positie van kwetsbare hoogbejaarden. De film is mede tot stand gekomen door Nederlandse financiering en Menno Boerema was betrokken bij de filmmontage. Zoals ook in de aftiteling wordt vermeld, is hij inmiddels overleden. Marjolein Boonstra, zijn 'montagemaatje', verwoordde het als volgt: 'De emotie van een film moet voor hem [Menno] niet liggen aan de oppervlakte, hij hoort daaronder in een derde of een vierde laag. Dat was zijn kracht.' Die kracht is zeker terug te vinden deze film. In de contacten die Sergio heeft met medebewoners wordt het verlangen naar affectie door relatief kleine gebaren zoals een oogopslag en een aanraking juist extra intens in beeld gebracht.

Regisseur Maite Alberdi behandelt in haar werk met name maatschappijkritische thema's. Zo is ze onder andere bekend van The Grown-ups (2016) over volwassenen met het Down Syndroom die op zoek gaan naar onafhankelijkheid. In The Mole Agent staat diezelfde zelfstandigheid en onafhankelijkheid centraal. Hoe vrij ben je als niet mag gaan en staan zoals je wil? De gesloten voordeur van San Francisco met de tralies is een indrukkende en ook trieste metafoor voor het (op)gesloten leven van haar bewoners. Het leven buiten is spannend, hectisch en vol verrassingen en daarmee een schril contrast met het leven van de bewoners. The Mole Agent geeft een sterk sociaal signaal af aan de maatschappij. Een inspirerende documentaire!

3 / 5
The Mole Agent (2020)
7.7