Recensie 'Lupin' seizoen 2

Leuk, maar een gemiste kans

Recensie 'Lupin' seizoen 2
21 juni 2021 om 13:07

Toen het eerste deel van Lupin (2020– ) begin dit jaar verscheen, werd het al snel een grote hit. Uit het niets werd het Ă©Ă©n van de beste series van 2021. Het tweede deel van Lupin verscheen deze maand, en de vraag is of het net zo goed is als het eerste deel.

Voorspelbare actie

Het verhaal gaat gelijk verder na de cliffhanger van het eerste deel. Het doel van Assane (Omar Sy) is nog steeds om de onschuld van zijn vader te bewijzen en om het hoofd van de familie Pellegrini ten val te brengen. Alleen wordt hij in dit tweede deel meer opgejaagd door de politie en de huurmoordenaars van Pellegrini. De ontspannen sfeer van het eerste deel maakt daarmee plaats voor meer actie. Hierin ligt ook gelijk het grote probleem van deze moderne versie van Arsène Lupin. Het idee van Lupin is dat hij voor alles een antwoord en een plan klaar heeft liggen. In het eerste deel werkte dit goed, omdat Assane het meeste van wat hij deed al jaren van tevoren had voorbereid. Nu hij in dit tweede deel wordt opgejaagd en veel ter plekke moet uitdenken, werkt dit aspect veel minder. Hierdoor kan het ongelofelijk saai worden. Op de momenten dat hij in het nauw wordt gedreven, weet je al dat hij er goed uit gaat komen, want je kijkt naar Lupin. Er zit dus geen spanning in het verhaal. En dat is een gemiste kans, omdat het Assane in dit deel flink moeilijk wordt gemaakt. Ik had graag een Lupin gezien die fysiek en mentaal geraakt werd, maar dat kregen we in dit deel helaas niet.

Een kwalitatief sterke serie

Los van het voorspelbare verhaal van Lupin, zijn de andere aspecten veel beter. Het acteerwerk is fenomenaal. Sy blinkt nogmaals uit als Lupin en ik kan niet wachten om te zien wat hij nog meer in petto heeft. Ook is de muziek in dit tweede deel weer erg leuk. De jazzy-sound die je vaak bij kraakfilms hoort is weer terug en het zet goed de toon van de serie. Verder is de cinematografie wederom erg stijlvol. De cuts zijn bijvoorbeeld vaak snel om het snelle handelen van Assane te tonen. Ten slotte worden er in dit tweede deel ook weer een aantal referenties naar de boeken van Maurice Leblanc gemaakt. Waaronder het nummer 813: één van de titels van Leblanc. Er is bijvoorbeeld een hotelkamer 813, en de verhaallijn van 813 speelt ook een rol in het tweede deel. Al met al is Lupin een kwalitatief sterke serie. En hoewel het verhaal wat saai begint te worden, zijn aspecten als het acteerwerk, de muziek en de cinematografie van hoog niveau. Netflix heeft al aangekondigd dat er een derde deel gaat komen. Laten we hopen dat er wat wordt afgeweken van het traditionele Lupin-verhaal zodat er wat meer spanning wordt gecreëerd.

3 / 5

Lupin is nu te zien op:

Netflix (2 seizoenen)