Recensie 'Haseen Dillruba'

Een noodlottige uithuwelijking

Recensie 'Haseen Dillruba'
26 juli 2021 om 17:21

Na een explosie in het woonhuis van de jonge ingenieur Rishu (Vikrant Massey) en zijn vrouw Rani (Taapsee Rannu), wordt van Rishu alleen nog zijn hand gevonden. Rani was op het moment van de explosie niet thuis. De politie onderzoekt de zaak en als blijkt dat het huwelijk van de twee nooit goed is geweest en Rani er zelfs een affaire op nahield, wordt ze verdacht van moord.

Rani is de 25 gepasseerd en haar ouders vinden het hoog tijd voor haar om te trouwen. Zij stellen Rani voor aan Rishu. Verrassend genoeg zijn beide partijen niet ontevreden, ook niet als Rani Rishu waarschuwt dat zij geen model-echtgenote is: ze kan niet koken, leest graag romans en wil werken als schoonheidsspecialiste. Het duurt niet lang voordat het huwelijk een grote mislukking blijkt. Rishu is in tegenstelling tot Rani totaal niet romantisch ingegeven en hoewel hij Rani steunt bij alles wat zij wil en doet, lijkt hij weinig gepassioneerd. Als Rishu's stoere en knappe neef Neel (Harshvardhan Rane) op bezoek komt, krijgt Rani eindelijk de aandacht waar zij zo naar verlangde. De twee krijgen een vurige affaire, maar Neel blijkt even ontrouw als Rani en vertrekt met de noorderzon. Als Rani haar overspel bekent, heeft Rishu nog maar twee doelen: zijn vrouw straffen voor haar ontrouw en wraak nemen op zijn neef.

Haseen Dillruba (2021) is geregisseerd door Vinil Mathew. Hij maakte, na een carrière in de wereld van tv-reclames, in 2014 zijn Bollywood-debut met de film Hasee Toh Phasee (2014). Haseen Dillruba is zijn tweede grote speelfilm en meteen al wist hij een van Bollywoods grootste sterren te casten: Pannu, misschien wel het hoogtepunt van deze film. Pannu is te zien in de rol van Rani en weet Rani's gemoedstoestanden alleen al door haar mimiek perfect in beeld te brengen. Er zijn momenten dat je Rani de moed in de schoenen ziet zinken, alleen door de blik in haar ogen. Tegenover deze hyperrealistische momenten, staan ook een hoop onwaarschijnlijke scènes die zich net zo snel afwisselen als de ups en downs in deze film. Hierdoor komt de film wat rommelig over, maar doet tegelijkertijd een beroep op de concentratie van de kijker.

Melancholiek in kleur

Haseen Dillruba begint als een karakterstudie van twee mismatchte persoonlijkheden, maar met de komst van het vlakke en weinig boeiende personage Neel, eindigt dit. Vanaf dat moment verandert het in een duister verhaal; Rishu's meegaande karakter krijgt een onverwachte wending. Bijzonder is ook dat Rani alles lijkt te accepteren, haar mislukte huwelijk en dan haar man die haar straft. Ziet zij te laat in dat Rishu's karakter haar meer liefde te bieden heeft dan het macho karakter van haar ex-minnaar Neel of is het een kwestie van cultuur, waarin het lot van het leven door karma bepaald wordt?

Onalledaags

Voor wie nog niet verzadigd is van Indiase thrillers, is dit een leuke afwisseling. Bollywood laat ons zien dat, anders dan in Hollywood, niet elk moordmysterie met een donker kleurenschema op beeld gebracht hoeft te worden. Haseen Dillruba is een gemakkelijk te volgen verhaal en daardoor toegankelijk. Zowel de film als het verhaal zelf zijn voor Bollywood begrippen absoluut niet baanbrekend, maar zeker verfrissend en vermakelijk voor wie eens wat anders wil zien.

3 / 5

Haseen Dillruba is nu te zien op:

Beeld: Still 'Haseen Dillruba' via Netflix / Singh Tejinder