Recensie 'Kuessipan'

Jouw beurt om je verhaal te vertellen

Recensie 'Kuessipan'
22 september 2021 om 14:49

Zelden is het hedendaagse leven van jonge vrouwen met een Innu-achtergrond zo doeltreffend in beeld gebracht. In Kuessipan (2019), vertaalt als 'jouw beurt', volgen we Mikuan (Sharon Fontaine-Ishpatato) en Shaniss (Yamie Grégoire) van kindertijd tot het heden. Mikuan is een denker, houdt van gedichten schrijven en is rustig van karakter. Shaniss is een vechter en enigszins impulsief. Fontaine-Ishpatato en Grégoire leveren met hun acteervaardigheden een prestatie van formaat. Een absolute aanrader!

Hoewel ze opgroeien als beste vrienden in het Québec Uashat Mak Mani-Utenam reservaat, leiden Mikuan and Shaniss zeer verschillende levens. Mikuan woont bij haar liefhebbende familie en heeft plannen om een carrière als auteur te beginnen en droomt van een leven in de stad. De kindertijd van Shaniss bestaat voornamelijk uit het heen en weer verhuizen tussen situaties van misbruik, mishandeling, haar vriend en hun baby. De liefde en vriendschap tussen Mikuan en Shaniss bewijst sterker te zijn dan de verschillen en dat geeft de kijker oprechte hoop.

Persoonlijke portretten

Coming-of-age-films en -documentaires zijn vaak een mozaïek van momenten die je hart breken en verwarmen. Deze recensent is vooral geraakt door de manier waarop Kuessipan een verhaal vertelt. Films in dit genre die gaan over mensen met een inheemse achtergrond, richten zich doorgaans op politiek en economisch gerelateerde zaken zoals oppressie, discriminatie en stigmatisering. Hoewel ook in Kuessipan het thema onrechtvaardigheid aan bod komt, is de focus op wie Mikuan en Shaniss zijn een ware verademing. We zien van dichtbij de levens van twee 17-jarige meiden die te maken hebben met een eerste liefde, toekomstkeuzes en andere uitdagingen die tieners meemaken, ongeacht afkomst.

Wat Kuessipan ook sterk maakt, is de cinematografie. Nou zal het moeilijk zijn om het werkelijk schitterende landschap van Uashat cameratechnisch te vernagelen. Ook de relatieperikelen van Mikuan en Francis (een aandoenlijke rol van Étienne Galloy) worden op een cruciaal moment fantastisch verbeeld: een close-up shot wordt langzaam uitgezoomd en geeft daarmee een symbolische weergave van hun relatie. Goed gedaan! Ook het shot van Mikuan aan de telefoon waarbij het shot is opgedeeld in drie overlopen beelden en daarmee een vaag onduidelijk beeld schept, is een passende representatie van haar gemoedstoestand.

Twee werelden

De Innu geschiedenis en tradities vormen een sterk deel van de individuele identiteit van Mikuan en Shaniss, maar er is ook weerstand. Eén scène spreekt boekdelen. De moeder van Mikuan maakt sieraden die de identiteit van de Innu weergeven. Speciaal voor Mikuan heeft ze oorbellen gemaakt die Mikuan insteekt. Eenmaal buiten gaan die oorbellen snel uit. De verhalen van Innu-vrouwen hebben cinematografisch gezien een lange reputatie van niet of onjuist verteld te worden. Myriam Verreault en Naomi Fontaine hebben een prachtig portret gecreëerd dat recht doet aan de levens van mensen die in film en documentaires jaren zijn onderbelicht.

Symbiotische relatie

Is er dan geen enkel minpuntje? Misschien de speelduur van bijna twee uur? Zonder te veel weg te geven, zien we in de laatste shots een intiem beeld van Shaniss en haar familie, fijn gemonteerd met Mikuan die haar gedichten voordraagt. Samen vormen ze één geheel en brengen het beste in elkaar naar boven. En zo kan deze recensent nog wel even doorgaan met het blazen van de loftrompet, maar laat ik kort zijn: mensen, ga Kuessipan zien. Zeker de moeite waard!

5 / 5

Kuessipan is nu te zien op:

Picl (€ 8,50)