Recensie 'Red Notice'

Woordgrappen, gouden eieren en kunstdieven

Recensie 'Red Notice'

Een Red Notice is een door Interpol uitgevaardigd opsporingsbevel voor de meest gezochte misdadigers van de wereld. Eén van die misdadigers is de kunstdief Nolan Booth (Ryan Reynolds). Maar niet voor lang, want hij krijgt een geduchte tegenstander in de vorm van The Bishop (Gal Gadot). De schone taak aan de uit de kluiten gewassen profiler John Hartley (Dwayne Johnson) hen op te sporen.

Dure grapjes

Red Notice gaat de boeken in als de duurste Netflix Original-film ooit gemaakt. De film kostte 200 miljoen dollar. Een groot deel van het budget ging op aan de drie hoofdrolspelers, de regisseur, het camerawerk, de special-effects, maar had ook te lijden onder de coronapandemie waardoor de kosten behoorlijk opliepen. Het is er wel aan af te zien: de film is visueel een lust voor het oog met fraai camerawerk.

De proloog van de film verhaalt over de gouden eieren van Cleopatra. De koningin van Egypte kreeg deze van Marcus Antonius op haar huwelijk. Pas in 1907 duiken twee van de drie eieren op en de derde is tot dan toe nog steeds onvindbaar. Booth steelt het eerste ei in een museum in Rome, weet te ontsnappen maar wordt uiteindelijk toch gepakt door Hartley. Booth verdwijnt achter de tralies maar niet veel later is Hartley zelf verdachte en komt in de cel terecht bij niemand minder dan Booth. Het is op dat moment wel duidelijk dat femme fatale The Bishop aan de touwtjes trekt. Na een spectaculaire ontsnapping gaan de 'kameraden' achter The Bishop aan. De eieren van Cleopatra hebben overigens nooit echt bestaan, al lijken ze natuurlijk wel veel op de Fabergé eieren waarvan er nu nog 57 bestaan.

Regisseur Rawson Marshall Thurber is geen onbekende in de wereld van de komedies. Hij is bekend van films als Dodgeball: A True Underdog Story (2004) en We're the Millers (2013). Hij werkte met Johnson eerder aan de films Central Intelligence (2016) en Skyscraper (2018).

Reynolds en Johnson zijn een goed duo

De film neemt zichzelf gelukkig niet al te serieus en de verwijzingen naar andere films zijn talrijk. Af en toe lijkt het wel of we naar de nieuwste Bond-film zitten te kijken terwijl we even later in een Indiana Jones-film zijn beland (wat fluit Booth daar nu?) om daarna verder te gaan in weer een ander land of continent. Er zit niets vernieuwends in de film, we hebben het allemaal al eens eerder gezien en wellicht beter ook. Maakt dat uit? Niet echt, want het verhaal is onderhoudend maar voorspelbaar, de meeste schermtijd gaat naar Johnson en Reynolds die het samen moeten zien te rooien en het minst naar Gadot, terwijl zij in iedere scène een genot is om naar te kijken. De samenwerking tussen de drie is prima in balans en ze doen braaf waar ze goed in zijn. De gevatheid en timing met one-liners is volledig op het conto van Reynolds te schrijven, die dit trucje inmiddels net iets te vaak doet getuige films als Deadpool (2016), The Hitman's Bodyguard (2017) en recent nog Free Guy (2021). Dat Johnson ook prima komedie aankan zagen we al eerder in de Jumanji-films. En Gadot gooit haar charmes in de strijd en mag ook nog even laten zien waarom zij ook Wonder Woman is. Red Notice is op en top vermaak en dat mag best gezien worden.

3.5 / 5

Red Notice is nu te zien op:

Trailer 'Red Notice'