Recensie 'The Matrix: Resurrections'

Mister Anderson...

Recensie 'The Matrix: Resurrections'

Bijna 20 jaar na het laatste deel van de The Matrix-trilogie gaan we opnieuw terug naar de wereld die sciencefictionfilms naar een hoger niveau tilde. Regisseuse Lana Wachowski neemt ditmaal zonder haar zus Lilly het vierde deel in de franchise voor haar rekening. De grote vraag is of het zoveel jaar na de baanbrekende serie een goed idee was om het concept weer te laten herrijzen.

Fictie en werkelijkheid

Na de gebeurtenissen in The Matrix Revolutions (2003) was de grote vraag of Neo zijn laatste confrontatie daadwerkelijk had overleefd. The Matrix: Resurrections (2021) geeft ons al snel het antwoord op deze vraag. Thomas Anderson leeft in de matrix als een succesvolle game-ontwikkelaar van het zeer succesvolle spel The Matrix. Als hij in een koffiezaak Tiffany tegenkomt, die hij herkent als Trinity, begint alles langzaam weer bij hem te dagen. Een nieuwe reis tussen werkelijkheid en fictie start, waarin oude en nieuwe gezichten wederom de revue passeren.

Niet te serieus

Het grootste compliment dat je de film Resurrections kunt geven, is dat de film zichzelf niet te serieus neemt, maar nog steeds op zoek naar antwoorden rond de matrix gaat. De diverse sneers naar producent Warner Bros. die per se een vierde deel in de franchise wil, krijgen zeker de lachers op hun hand. Bovenal lijkt de film een ode aan de oorspronkelijk trilogie. Als je een keer knippert heb je alweer menig verwijzing naar het origineel gemist.

Oude bekenden

Naast de bekende rollen van Neo (Keanu Reeves) en Trinity (Carrie-Anne Moss) zien we onder andere oude bekenden terug als Niobe (Jada Pinkett Smith). De rol van Morpheus wordt ditmaal gespeeld door Yahya Abdul-Mateen II (Candyman (2021)) en de rol van Agent Smith wordt opgepakt door Jonathan Groff (Mindhunter (2017–2019)). Neil Patrick Harris is een verfrissende verschijning als The Analyst en Jessica Henwick weet zich in de kijker te spelen als Bugs.

Vooral voor de fans

Visueel is Resurrections uiteraard stappen verder dan het origineel. Dat het op het bioscoopscherm toch minder indruk maakt dan in 1999, geeft nog maar eens aan wat de films destijds voor cinema hebben bewerkstelligd. Het is vooral genieten om je weer even in deze wereld te laten onderdompelen. En daar zit ook gelijk het manco van de film. Fans van de trilogie worden met deze film op hun wenken bediend met een trip down memory lane met hier en daar een nieuw antwoord op oude vragen. Maar voor mensen die deze films niet hebben gezien, is het maar moeilijk te volgen. Een nieuwe generatie wordt met de film niet aangesproken.

Resurrections biedt Matrix-fans een fijne dosis nostalgie in een moderner, strakker jasje. Maar meer dan dat is het eigenlijk niet. En dat is prima. Het valt te hopen dat producent Warner Bros. dit ook zo ziet en niet probeert om een nieuwe trilogie op te starten. Nieuw publiek zullen ze er niet per se mee trekken en bij een volgend deel zal ook een groot deel van de oude fans gaan afhaken. Maar voor nu is het weer even genieten van die activiteit die we lang hebben moeten missen: een bioscoopbezoek. En films als The Matrix: Resurrections moet je wel echt op het grote doek zien!

3.5 / 5

The Matrix: Resurrections is nu te zien op:

Pathé Thuis (€ 4,99+) HBO Max Ziggo (€ 4,99+)