Recensie 'Navalny'

Een buitengewoon meeslepend verhaal over een volhardende Rus

Recensie 'Navalny'

Als het een Hollywood-film was hadden we het allemaal een onrealistisch verhaal gevonden, maar het is echt. De Russische oppositieleider Alexei Navalny werd in 2020 vergiftigd en belandde in een weerzinwekkend avontuur. Zijn verhaal weet hij samen met regisseur Daniel Roher op intrigerende wijze naar het scherm te brengen.

Tijdens een vlucht van Siberië naar Moskou werd Navalny plots doodziek en moest de piloot een noodlanding maken. Deze noodlanding bleek achteraf zijn redding te zijn geweest, anders had hij het niet na kunnen vertellen. Hij werd geëvacueerd naar een ziekenhuis in Berlijn, waar kon worden vastgesteld dat hij was vergiftigd met Novichok, een zenuwgas dat eerder is ingezet door de Russische regering. President Vladimir Poetin ontkent echter alle vormen van betrokkenheid en is helemaal klaar met de oppositieleider.

Navalny weet media in zijn voordeel te gebruiken

Zoals de oorlog in Oekraïne ook maar weer bewijst, liegt de Russische staatsmedia alles bij elkaar. Navalny is zich hier maar al te bewust van en gebruikt de media op zijn beurt om de Russen de waarheid proberen voor te schotelen: hij heeft een megapopulair YouTube-kanaal, post dagelijks video's op Twitter én zit op TikTok. Ook na de vergiftiging weet hij de media in te zetten om zo het nieuws over wie hier achter zit naar buiten te brengen. De docu is hier hét voorbeeld van. Navalny weet precies wat hij moet zeggen om de kijker aan zijn kant te krijgen. En dat werkt.

Een vlieg op de muur

De docu wisselt af tussen interviews – van Navalny zelf, zijn vrouw, de onderzoeker van Bellingcat en andere belangrijke spelers – en de zogeheten 'vlieg op de muur'-techniek waarbij wij als kijker in real time mee worden genomen in het verhaal. Wij kijken mee tijdens het precieze moment dat Navalny een bizarre ontdekking doet in zijn onderzoek naar de daders achter zijn vergiftiging. "Wat gaan we nu doen? Willen we dit al meteen naar buiten brengen?" horen we hem zeggen. Als kijker ben je aanwezig bij de belangrijke momenten van dit nog ontwikkelende verhaal.

Navalny's laatste beelden?

Naast de interessante ontwikkelingen in het onderzoek weet regisseur Roher een extra dimensie aan de docu toe te voegen: door de nadruk te leggen op het feit dat Navalny heel binnenkort vermoord kan worden door de Russische regering, krijgen al zijn woorden en daden een extra lading. Op het moment van opnemen weet Navalny niet of hij nog leeft als de film uitkomt. Ook krijgt de politieke activist nog de kans om het Russische volk toe te spreken mocht hij opgepakt worden of komen te overlijden: "Geef niet op".

Met dat credo is ook deze docu gemaakt. Het belang van het verhaal en de intieme kijk in het nog ontvouwende leven van Navalny doen denken aan de Oscarwinnende docu Citizenfour (2014). Zo'n prijs zou ook deze meeslepende uiteenzetting over Alexei Navalny niet misstaan.

5 / 5

Navalny is nu te zien op:

HBO Max NPO Plus